Shaft

Dr. Longbeard & Marja | 05 januari 2001
De titelsong verdwijnt voorlopig niet meer uit je hoofd

Deze SHAFT is een vervolg op de film uit de zeventiger jaren en begint met een moord die ontaardt in veel gooi- en smijtwerk, achtervolgingen en schietpartijen gedurende het verdere verloop. Het aantal al dan niet dodelijke slachtoffers dat valt is geen reclame voor de NYPD.

Shaft wordt hier gespeeld door Samuel L. Jackson en is een neef van de oorspronkelijke John Shaft gespeeld door Richard Roundtree uit de eerste Shaft film. Shaft kan het maar niet verkroppen dat een rijkeluiszoon wordt vrijgesproken van een racistische moord omdat de getuige spoorloos verdwenen is. De zoektocht naar deze getuige kunnen we in deze film volgen en dat levert een spannende en amusante film op, zonder al te veel inhoud. Grapjes zijn dat zowel de huidige regisseur als de toenmalige regisseur beiden een klein rolletje hebben.

Verder is het prettig kijken naar alle schitterende leren Armani kleding die met name Samuel L. Jackson draagt terwijl hij bijna alle buurten van New York doorkruist. De fraaie opnames doen het goed in deze wide screen film en de geluidseffecten zijn redelijk spectaculair. Je vraagt je alleen af met wat voor gigantisch kanon Shaft zijn tegenstanders te lijf gaat als je op het geluid afgaat.

De special features zijn ‘the making of’ en interviews met cast en crew, trailers en natuurlijk de videoclip met Isaac Hayes. Op de DVD-ROM staan wat interactive menu’s en kunnen scenes worden bekeken.

2000 Paramount, 99 minuten
Producer: Scott Rudin
Regie: John Singleton