CEC TL-51/DX-51: verbindingen (vervolg)

Jan de Jeu | 16 juli 2001 |

CEC TL-51 transport & CEC DX-51 mkII 24/96 DAC: ook gebalanceerd en coaxiaal een « dreamteam”?

Na in een vorig artikel de CEC TL-51 en de CEC DX-51 mkII 24/96 transport/DAC combo - onderling verbonden door de CEC Superlink verbinding - besproken te hebben, ga ik op deze pagina’s in op de veranderingen die optreden in het geluidsbeeld wanneer in plaats van de Superlink verbinding gebruik gemaakt wordt van gebalanceerde en coaxiale S/PDIF verbindingen. Omdat deze S/PDIF interfaces tevens de mogelijkheid openen om de afzonderlijke CEC’s met een ander transport, respectievelijk andere DAC, te gebruiken, worden de CEC’s gekoppeld aan de Rotel RDP 980 DAC en het Rotel RDD 980 transport.

Superlink versus AES/EBU

Bij het vergelijk wordt gebruik gemaakt van een gebalanceerde dubbel afgeschermde Puresonic kabel van verzilverd koper met Neutrik connectoren.

De heerlijke stem van de Canadese zangeres Holly Cole komt, via de Superlink, op haar in 2000 verschenen en mooi opgenomen CD, “Romantically helpless” , op Alert Music nr. T&M 015, in al haar kracht, rauwheid, verleidelijkheid, sensualiteit en bekoorlijkheid uit de speakers. Via de gebalanceerde AES/EBU verbinding blijft het beeld mooi overeind,al lijkt de geplukte gitaar in het eerste nummer “One trick pony”wat schraler en kan ik haar aanbod in het nummer “Come fly with me”, met wat minder moeite naast me neerleggen dan via de Superlink het geval is. Het blijven echter zeer kleine verschillen.

Voor mij is Billie Holiday een van de grootste jazz zangeressen aller tijden. Er bestaan van haar vele opnames maar helaas zijn niet al die analoge opnames even onberispelijk overgebracht naar het digitale medium cd. Zo bezit ik een uit 1984 daterende cd uit “The silver collection” van Verve, op Verve 823 449-2, getiteld “Billie Holiday” waar veel van haar bekendste nummers op staan. Het zijn allemaal opnames van kleine groep sessies uit 1956 en 1957 waarin zij begeleid wordt door grootheden als de tenor saxofonist Ben Webster en de trompettist Harry “Sweets”Edison. In het eerste nummer blijkt al dat de Superlink de scherpe S klanken niet weg kan halen. Ben Webster klinkt ook op deze slechte digitale registratie heel sfeervol in “Body and Soul” waarbij goed te horen is dat hij zowel in als rondom de aangeblazen tonen veel lucht gebruikt. Hoewel ik de tijdens mijn huwelijksreceptie live door de Nederlandse saxofonist Ninaber gespeelde versie prefereer, klinkt de vocale uitvoering van “All or nothing at all” door Billie Holiday zowel coaxiaal als via de Superlink mooi ruimtelijk.