Carrie

Dr. Longbeard & Marja | 27 december 2001

Het verhaal van Carrie – Sissy Spacek - moet bekend zijn na vijfentwintig jaar: meisje wordt enorm gepest op middelbare school omdat ze anders is. Dat anders komt door een religie-fanatieke moeder – Piper Laurie - die alles zondig vindt. Wanneer Carrie voor het eerst menstrueert terwijl ze op school onder de douche staat na gymles weet ze niet wat haar overkomt. Dit tot grote hilariteit van de andere meiden in haar klas onder leiding van Nancy Allen en Amy Irving. Als dan het grote slot bal eraan komt ziet de groep een kans om de arme Carrie nog harder te pesten. Zo neemt de vriend van Amy Irving, William Katt, Spacek mee als ‘date’ naar het bal. Daar heeft de groep met hulp van John Travolta een verrassing voor haar in petto met desastreuse gevolgen.

Bijzonder knap spel van Sissy Spacek en Piper Laurie maken van het gruwel verhaal iets dat vrij waarschijnlijk overkomt. De situatie op de school is daarentegen een beetje te veel bubblegum waar het enige tegengas van de gymlerares komt die het opneemt voor Carrie.

De DVD versie is goed verzorgd gemaakt. Geluid en beeld zijn netjes opgelapt en eigenlijk heel goed voor een film uit 1976. De uitgebreide extras als ‘Acting Carrie’ van 43 minuten en ‘Visualizing Carrie’ van 40 minuten geven aardige achtergrond informatie. Over het schrijven van Carrie vertelt auteur Stephen King in twee stukken. De vergelijking tussen het boek en het script is een interessant gegeven.

Ondanks de leeftijd is Carrie tijdloos en deze heruitgave is het zeker waard te zien. Waar de kijker wel overheen moet stappen is de leeftijd van de acteurs. Het is niet waarschijnlijk dat Spacek op haar 27ste voor het eerst menstrueert en dat de rest van de klas ook allemaal dik in de twintig is (Irving 23, Travolta 22 en Allen 26…)