Kiss of the Dragon

Garmt van der Zel | 25 september 2002

Kiss of the Dragon2De nieuwste kung-fu film met Jet Li (o.a. Romeo Must Die en Lethal Weapon 4), "Kiss of the Dragon" handelt zich om topagent Liu Jiuan a.k.a. Johnny (what`s in a name) uit Bejing, die naar Parijs is gestuurd om de Franse politie een handje te helpen bij het inrekenen van een Chinese heroine-handelaar. Eenmaal begonnen aan zijn missie, wordt Liu in de val gelokt door de leider van de missie, de corrupte politieagent Jean-Pierre Richard (matig gespeeld door de acteur Tcheky Karyo, o.a. uit The Patriot), waardoor Liu eenmaal ontsnapt, moet rennen voor zijn leven vanwege het achterhouden van voor Richard belastend bewijsmateriaal.

De vrouwelijke rol wordt gespeeld door Bridget Fonda, als een in de prostitutie gedreven Amerikaanse moeder Jessica, wiens dochter door Jean-Pierre Richard wordt vastgehouden. Met valse beloftes en heroine houdt Richard haar in zijn macht. Door een toevalligheid ontmoeten Liu en Jessica elkaar en besluiten samen te werken tegen een gemeenschappelijke vijand.

Het scenario, geschreven door Luc Besson en Robert Mark Kamen op basis van een verhaal van Jet Li, blinkt niet echt uit door originaliteit, maar is in het genre van de film zeker niet slecht. Neem de laatste films van Jacky Chan (bijv. Who Am I) als vergelijkingsmateriaal en het verhaal begint meer te lijken op een geniaal stuk literatuur. Het script zit echter boordevol clichees, te vinden in de soms tenenkrommende "bad guy" teksten van Tcheky Karyo en de gemaakte frivoliteit van Jessica. Ook de ontzettende domheid van de handlangers van detective Richard is vrij lachwekkend. Het meest overtuigend wordt er gespeeld door Jet Li zelf, die met een grote controle en natuurlijkheid zijn karakter als overtuigd workaholic zonder vrouw en kinderen goed vorm geeft.

Kiss of the Dragon 2Chris Nahon heeft een vloeiende en energieke manier van regisseren, waarbij door Jet Li uiteraard zeer kundig uitgevoerde kung-fu vechtscènes en verhaallijn elkaar niet in de weg zitten. Vanaf het begin al heeft de film vaart en deze wordt gedurende de film zeer goed vastgehouden, met de scenes tussen Fonda en Li als rustpunten. Met Thierry Arbogast als cinematograaf en Luc Besson als producent en schrijver, worden beelden en sfeertjes getoond die absoluut wat weg hebben van Leon (The Professional) en Fifth Element, waar hetzelfde team voor verantwoordelijk is. De fotografie is absoluut zeer fraai gedaan, met een grote mate van esthetiek en inventief kleurgebruik.

Ik heb al met al best genoten van deze film. Hoewel in het algemeen bepaald niet van een meesterwerk kan worden gesproken is de film in zijn genre toch absoluut apetijtelijker dan gemiddeld. Bij vlagen is de film zeer gewelddadig en het gebruik van de rode kleurstof wordt niet gemeden. De eindscene, waarbij de titel van de film duidelijk wordt, is ronduit schokkend. De kijkwijzer voor 16 jaar en ouder is niet onterecht... Kiss of the Dragon gaf mij nieuwe inzichten over het gebruik van eetstokjes als moordwapen en strijkijzers als afweermiddel. Ook de inventieve manier van het gebruik van accupunctuur-naalden was een origineel en boeiend gegeven.

Kiss of the Dragon 2De beeld- en geluidskwaliteit van de DVD zijn meer dan dik in orde. De zeer schone en artifact-vrije transfer is op een tikkeltje teveel "edge enhancement" (kijk naar overgangen van donker naar licht en je ziet een soort "halo" om de lichte gedeeltes) vrijwel perfect, met een zeer goede detaillering (let op close-ups van gezichten), een groot contrast en een perfect zwart, wat de film (ook in donkere scenes) een zeer plastisch karakter geeft. Gewoon heel goed! De bitrate van
het beeld schommelt tussen 4 en 8 MBits/sec.

Het Dolby Digital 5.1 geluidsspoor van de film is ook prachtig gedaan, met een holografisch klankbeeld en zeer krachtig LFE (op punten TE krachtig). Er wordt smaakvol en correct gebruik gemaakt van alle kanalen. De hip-hop nummers in de sound-track hebben een vet karakter, dat de subwoofer een zeer volle maag zal bezorgen. Dialogen zijn duidelijk te volgen.

Extra`s zijn op deze DVD van Buena Vista Entertainment niet te bespeuren, maar worden ook niet nodeloos gemist denk ik.

Gegevens over de DVD

Kiss of the Dragon (2002)