Flairck en Corpus

Dr. Longbeard & Marja | 29 oktober 2002

Flairck en Corpus -  Circus Hieronymus Bosch

Een theaterstuk op DVD. Dat zie je niet veel, helaas. Er zijn voldoende interessante producties die de moeite waard zijn om ‘thuis’ nog eens te beleven. En DVD video is daar een uitstekend medium voor. Of zou ‘men’ bang zijn voor gederfde inkomsten van het theater? Lijkt niet echt plausibel.

Flairck en Corpus22De DVD in de speler en het openingsscherm met daarop een deel van een typisch Jeroen Bosch schilderij ondersteund door een draaiorgel vormt het menu. De keuze valt op 5.1 geluid en Circus Jeroen Bosch. De Overture start met een bijna Orffiaans gezang dat bij nadere lezing in het begeleidende boekje letterlijk potjeslatijn – Salto Mortale et Cannabis - is. Dat past al goed bij Bosch’ wereld. De groep Flairck onder leiding van Erik Visser, gitaar, orgel en zang,  bestaat verder uit Eric Vaarzon Morel op gitaar, Marielle Nieuwenhuis – blaas instrumenten, Roelof Rosendal op ondermeer percussie en luit, Marieke van der Heyden die cello, glass harmonica en zingende zaag speelt, Anne van den Heuvel cello en tubular bells en Nihad Hrustanbegovic op accordion.

Met deze keuze uit het menu is de gehele productie te zien. Zowel Flairck als de vijf leden van de acrobatengroep Corpus. Dit zijn Vincent Michels, Marley Eltz, Dimiter Simeonov, Rachel Melief en Sarah Kooij. Via andere opties in het hoofdmenu is te kiezen voor of alleen Flairck of alleen Corpus.

Wat direct opvalt en soms wat storend is, is de zwarte achtergrond waartegen zich het spectakel afspeelt. Dit is minder storend wanneer Corpus direct in beeld is want dan is er voldoende op ingezoomd, maar wel storend in de wijde overzichtsshots. Nog een puntje dat anders had gekund is de ondertiteling. Deze is niet altijd uit te zetten bij Nederlands gezongen teksten en geeft in krullende letters de tekst in het Engels weer. Daar staat tegenover dat de kijker zelf regisseur kan zijn door de mogelijkheid van multi angle. Kies hiervoor of voor ‘Flairck’ of voor ‘Corpus’ in het hoofdmenu. Met de standaard keuze krijg je soms wat veel beeldwisselingen en fades. Zeker voor een productie als deze is de keuze vrijheid zeer te waarderen.

Vooral de keuze voor ‘Corpus’ is de moeite waard. De ongelofelijke spier- en lichaamsbeheersing van de leden plus het gebruik van simpele attributen geven met de begeleiding van Flairck een zeer hoog ‘natte oogjes’ effect.

En dan de muziek. Bij Flairck is het altijd een mix van stijlen. Ook hier weer klassiek – flamenco – middeleeuws – en avantgarde. Vooral instrumentaal is de groep heel erg sterk. Fraaie melodie lijnen die naar een climax werken en mede door de prima opname – dynamiek! – en het niet overdreven gebruik van de vijf (de  .1 wordt niet gebruikt) kanalen niet gekunsteld overkomt. Let vooral op de kracht die de harmonica bezit. En dan natuurlijk de vingertechniek van Vaarzon Morel die bijvoorbeeld in ‘Lazyness’ zo mooi naar voren komt. De ‘Corpus’ track laat hierbij een statisch deel van een Bosch schilderij zien dat overgaat in een heel mooie scene met een hangmat annex trapeze. Eigenlijk is het geheel iets met een drie-dubbele bodem. Zo zijn er de magische schilderijen van Bosch die de onderste inspiratie laag vormen, dan de Flairck laag op zich weer beinvloed door de plaatjes van Jeroen Bosch en daar dan weer bovenop de plaatjes die Corpus maakt op basis van de onder hen gevormde lagen.

De anderhalf uur dat de DVD duurt vliegt om en de kijker blijft aan het beeld geplakt. De eerst als een bezwaar ervaren zwarte achtergrond blijkt juist een pluspunt te worden. Vooral als de luister/kijkruimte wordt verduisterd en het beeldscherm de enige bron van licht vormt, komt alles heel fraai uit. Het kippenvel gehalte wordt enkel doorbroken door het applaus van het publiek.

En dit laatste is eigenlijk het enige wat overblijft om als kritiek te noemen. De magie van beeld en geluid die soms wat verstoord wordt door ‘publieksgeluiden’. Maar voor de rest is Circus Hieronymus Bosch een grote aanrader. Fantastische (sic) beelden en bijzondere muziek allemaal van hoge kwaliteit. Een zeer geslaagd project dat zeker navolging verdient.

Over de DVD
DVD Video, All regions
95 minuten, fullscreen formaat 4:3