Carol Kidd

Rene Smit | 08 november 2002 |

A place in my heart

De voor mij, als betrekkelijke nieuweling in de  jazzmuziek, onbekende naam Carol Kidd blijkt na het lezen van het boekje wat bij de cd met de titel "A place in my heart "ingesloten zit alleen voor mij persoonlijk te gelden.

Carol Kidd is één van de grote namen uit Groot Brittanie op het gebied van jazzmuziek, begonnen als ”parttime” zangeres naast het runnen van haar eigen hotel. In 1990 werd zij door Frank Sinatra gevraagd zijn concert in Glasgow te openen omdat hij zeer onder de indruk was van haar kwaliteiten als zangeres. Niet lang na dit concert besloot Carol haar hotel te verkopen en zich fulltime met haar zangcarrière te gaan bezighouden.
Dit resulteerde in een tot op heden glansrijke loopbaan welke haar diverse nationale en internationale opleverde met als hoogtepunt een MBO for services to Jazz uitgereikt door de engelse koningin.

Carol Kidd Place in my Heart2“A place in my heart” is een cd met een verzameling van 12 nummers welke, zoals de titel reeds doet vermoeden, Carol na aan het hart liggen. Te vinden op deze cd zijn onder andere de Cole Porter klassiekers “I’ve got you under my skin”  en “I get a kick out of you”.  De uitvoering van Carol Kidd van deze  nummers laat qua uitvoering en timing direct horen waarom Frank Sinatra zo gecharmeerd was van haar, ze bedient zich namelijk van een zelfde stijl waardoor duidelijk de nadruk komt te liggen op de inhoud van de teksten die ze zingt.  Naast de voortreffelijke zangkwaliteiten van Carol levert ook het orkest van Robert Farnon, met alleen al een groep van 14 eerste en tweede violisten,  een grote bijdrage om deze cd tot een topper in het genre te maken. Duidelijk is te horen dat Carol Kidd en het orkest perfect op elkaar ingespeeld zijn en er plezier in hebben deze nummers te spelen.

Gezien het feit dat deze cd van het befaamde Linn label afkomstig is doet vermoeden dat het met de geluidskwaliteit wel goed zit.  Wel ik kan u mededelen dat dit inderdaad het geval is, deze in HDCD opgenomen cd klinkt werkelijk fantastisch. De stem van Carol Kidd  is fraai in balans met het orkest en het geheel klinkt dynamisch en uiterst gedetailleerd.

Door te kiezen voor bekende, goed in het gehoor liggende nummers is deze cd  geschikt voor een breed publiek en niet alleen voor de diehard jazz liefhebber. Zeker nu Robbie Williams de bigband muziek meer toegankelijk heeft gemaakt voor een groot publiek zal ook deze cd veel mensen aanspreken. Na het beluisteren van deze cd met louter klassiekers heeft Carol Kidd ook bij mij een “Place in my heart” gekregen.

Over de CD
Carol Kidd
A place in my heart