Guano Apes

Arold Roestenburg | 26 februari 2003

Walking On A Thin Line

Guano ApesMet `Open Your Eyes`, de eerste single van deze Duitse rockformatie, scoorden de Guano Apes gelijk een monsterhit in heel Europa. In Nederland sloeg het nummer pas aan nadat 3fm-dj Isabelle het nummer grijsdraaide.

Na `Open Your Eyes` is het snel gegaan met de band, debuutalbum `Proud Like A God` en tweede cd `Don`t Give Me Names` haalden de top 10 in de Duitstalige landen, Benelux, Frankrijk en Italie. Concerten waren in no-time uitverkocht en de band speelde op grote festivals zoals Rock Am Ring en Lowlands. De mix tussen cross-over, funk en punk werd goed ontvangen door alto`s, rockers, skaters en snowboarders. De afgelopen tijd heeft zangeres Sandra Nasic medewerking verleend aan albums van uiteenlopende artiesten als Apocalyptica en Dj Tomekk. Gitarist Henning Rumenapp speelde mee op de laatste cd van Duitse ster Gronemeyer.

Guano ApesNu is er dan het langverwachte derde album `Walking On A Thin Line`. Met deze cd maakt Guano Apes een stap in een nieuwe muzikale richting. Eerste single en opener van de cd `You Can`t Stop Me` lijkt nog veel op de Guano Apes van weleer. Het is met nummers als `Kiss The Dawn`, `Quietly`, en `High` dat de Guano Apes nieuwe invloeden laten doorschemeren. Een volwassener geluid dat bij tijd en wijle doet denken aan bands als Alice In Chains, latere Red Hot Chilli Peppers en zelfs de Nederlandse Anouk. De cd is erg afwisselend en blijft in het algemeen boeiend. Dieptepunt is het nummer `Dick` dat het live ongetwijfeld goed zal doen maar op deze cd, door de simpele tekst en basis-akkoorden, er op negatieve wijze uitspringt.

Het gezicht van de Guano Apes, frontvrouw Sandra, bewijst wederom over een geweldig vocaal bereik te beschikken. Dit tengere vrouwtje raast, gromt en schreeuwt er op los maar bewijst ook rustige nummers aan te kunnen. Ook de andere bandleden zijn muzikaal gegroeid en schuwen het niet om te experimenteren met afwijkende melodieen, rare bassloopjes. Op deze cd hebben de Apes vooral het contrast gezocht, keiharde nummers worden afgewisseld met rustige popballads. Op deze manier zal de cd aanslaan bij de oude fans alsmede nieuwe mensen interesseren in de Guano Apes.

Guano ApesNaast de muziek is ook het artwork van `Walking On A Thin Line` de moeite waard. Mooie foto`s en een mooie, originele verpakking. Alles is in het werk gesteld om van deze cd een knaller te maken en dat is zeer zeker gelukt!