Sara K.

Jan de Jeu | 03 februari 2004

Water falls

Sara K. - Water FallsDe eerste keer dat ik dit album hoor is tijdens een luistersessie in de Clearaudio `booth` op de CES 2004 in Alexis Park, Las Vegas. Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen dat ik het dan heb over de (dubbel) LP versie en niet over de eerder uitgebrachte CD variant.

Even denk ik dat de verkeerde LP opgelegd is want ik hoor onmiskenbaar straatgeluiden, op een gegeven moment in combinatie met accordeonspel (Pavlyk Volodymyr) en de stemmen van twee Russisch sprekende mensen (Tanja Khodorenko & Lev Etinger). De dame heeft niet de stem die ik ken van Sara K’s op het Chesky label verschenen CD’s. Voordat ik echter iets kan zeggen is dit nummer afgelopen en valt de bekende zachte, warme, licht ‘rokerige’ stem in met ‘Running Away From You’. Later geven de teksten op de hoes van de LP’s en in het uitgebreide boekje van de CD - die ik tegelijkertijd ontving - uitsluitsel over het opmerkelijke begin. Bij haar dagelijkse gang naar de opname-studio passeerde Sara steeds de Russische accordeonist die, zodra hij de Amerikaanse in het vizier kreeg, abrupt zijn eigen repertoire onderbrak en overging in “Chattanooga Choo-Choo”. Sara vond het dermate amusant dat ze hem vroeg om de introductie voor de CD te spelen. Het is een grappig melodieuze inleiding op elf nummers die stuk voor stuk geschreven zijn door Sara K. en het best te omschrijven zijn als jazz-folk.

De teksten zijn ieder voor zich juweeltjes die zich uitstekend lenen voor een dieper gaande studie dan het beluisteren alleen. Gelukkig zijn de teksten, aangevuld met commentaar van de zangeres zelf, onverkort bijgevoegd. Opvallend is de mate waarin zij daarmee haar persoonlijkheid bloot geeft. Een openheid die ook in het boekje tot uitdrukking komt door middel van de foto’s van respectievelijk haar moeder, haar dochtertje Seana en de grote liefde waarmee zij ruim een jaar geleden in het huwelijk trad; Tiego. De heerlijke stem van “de lieveling van de audiofielen” kent ook u waarschijnlijk al langer dan vandaag maar wat u wellicht nog niet weet is dat het specifieke gitaargeluid van Sara afkomstig is van een vier(!)snarige – in dit geval `Pimentel` – gitaar. Geboren uit noodzaak – toen de zus het ouderlijk huis verliet, liet zij een gitaar achter waar nog slechts vier snaren op zaten – is het gebruik hiervan inmiddels uitgegroeid tot haar handelsmerk.

Sara wordt begeleid door een aantal met grote talenten begiftigde musici waarvan met name de uit Reno, Nevada afkomstige – en vaak met Ry Cooder vergeleken – gitarist Chris Jones er voor mij uitspringt. Op deze CD bespeelt hij `Manzanita`, `Jeff Traugott` en `Lowden` gitaren. Stockfisch is als label gespecialiseerd in het uitbrengen van gitaarmuziek dus het is niet zo verwonderlijk dat er meerdere snaarinstrumenten op deze opname te beluisteren zijn. Het specifieke geluid van de `Manzanita hollow-neck dobro` wordt ten gehore gebracht door Martin Huch en de electrische bas is in goede handen bij Hans-Jõrg Maucksch die een `Wall` bespeelt en de imponerende Grischka Zepf die een `Bõrjes` ter hand neemt. Andere snaar instrumenten die op deze CD / LP’s te horen zijn; gestreken bas, viool, violoncello, concert harp en sitar. Daarnaast sopraansax, basclarinet, hammond B3, bodhran, tinwhistle, low-whistle en percussie. Het resulterende feest aan klanken is excellent opgenomen en geproduceerd door Gûnter Pauler, de man achter het Stockfisch label en zijn firma Pauler Acoustics. Daarvoor gebruikte hij een `Weiss ADCI-MK2` (professionele variant van de voor de hifi markt bestemde `Medea`), 28-bit `NEXUS` Mic/AD Reference Converter, `NAGRA-D 24-bit Master-Recorder` en `Ferromag` powercord. Ingezette monitors tijdens het afmixen waren van het type `B&W Nautilus 801` en de mastering gebeurde door gitarist Hans-Jõrg Maucksch.

Ik gebruik niet voor niets het woord ‘excellent’ bij het kwalificeren van het klankbeeld. Sara klinkt hier – zowel op de CD als op de LP’s - helderder en directer, en daardoor aangrijpender, dan ik van haar audiofiele Chesky opnamen gewend ben. De twee maal 180 gram dubbel LP biedt als extra nog uitgebreide informatie over het opname- en productieproces van deze Direct Metal Master opname. Op en in de uitklapplatenhoes is nu eenmaal meer ruimte voor het verstrekken van informatie dan in het kleine CD-boekje.

Resumerend een prachtige productie waar ik heel enthousiast over ben. Reden om met spanning uit te kijken naar volgende Stockfisch LP’s…en CD’s.

Meer info
Format:  2 LP / 180 grams Vinyl