AC/DC

Michel Wanner | 12 februari 2004

AC/DC – Live At Donington

AC/DC – Live At DoningtonEr zijn bands die zich voortdurend ontwikkelen qua muziekstijl met als resultaat een nieuwe cd die telkens anders klinkt. Vaak werkt dat prima, maar dikwijls schieten groepen hun doel voorbij met als gevolg dat fans van het eerste uur afhaken. Het wordt dan zeer lastig om deze mensen later weer enthousiast te krijgen.

Andere bands leggen met hun eerste cd een bepaalde sound vast en wijken daar de rest van hun leven niet meer vanaf. De fans vinden het prima: ze weten immers wat ze kunnen verwachten bij iedere nieuwe release. AC/DC is misschien wel het beste voorbeeld van een dergelijke band. De enorme groep aanhangers die deze Australiers al decennia hebben bewijst dat Angus Young en de zijnen destijds gewoon een slimme keuze hebben gemaakt. De fans zouden het niet eens pikken als hun helden zouden gaan experimenteren.

Nu is er voor dat enorme legioen een fantastisch souvenir op de markt gebracht. Een live-registratie van het optreden op Castle Donington (als headliner van Monsters of Rock) uitgevoerd in augustus1991 tijdens AC/DC’s wereldtoernee. Dertien jaar oud kunt u wellicht denken, maar dat is irrelevant als het om AC/DC gaat. De fans zal het zeker een worst wezen, want dit is gewoon een geweldige show. In ongeveer twee uur komen alle klassiekers (Thunderstruck, Heatseeker, Hells Bells, Whole Lotta Rosie en noem ze allemaal maar op) keurig voorbij. Gefilmd in 35mm Panavision met 26 camera’s (inclusief een helicopter) en voorzien van een fantastische sound. Vooral de gitaren komen lekker naar voren in de mix en dat is helemaal niet erg. De zang van Brian Johnson valt wat zachter uit qua volume en ook dat is niet jammer. Voor mij blijft Bon Scott namelijk nog altijd zanger nummer 1 voor AC/DC, daar ik diens stem een stuk aangenamer vind om naar te luisteren. Maar ja, ik ben dan ook geen die hard AC/DC-fan.

AC/DC – Live At DoningtonDe fans kunnen deze DVD blindelings/doof aanschaffen, maar hebben dat wellicht al gedaan. Voor wie niet echt bekend is met deze Aussies is dit een mooie bloemlezing van hun carrière en mooie manier om kennis te maken. Mensen die niets van deze band in huis hebben en toch wel eens iets zouden willen aanschaffen adviseer ik deze DVD te kopen in plaats van een cd. Net zo duur, maar luister- èn kijkplezier.

Aanvullende Informatie :
DVD