Henri Mancini

Jan de Jeu | 04 maart 2004

The music from ‘Peter Gunn’

Henri Mancini - The music from ‘Peter Gunn’De televisieserie ‘Peter Gunn’ die de Amerikaanse NBC op 22 september 1958 start is niet zo maar een mysterie- of detective serie. Het is de eerste – en volgens sommigen zelfs de enige – televisieserie in de traditie van de ‘Film Noir’.

In de zwart/wit episodes draait alles om de elegante verschijning van de detective Peter Gunn die in niets lijkt op zijn slecht geklede voorgangers met hun in nauwelijks onderhouden panden gesitueerde, te kleine kantoortjes. Peter draagt Ivy League kleding, drinkt een Martini in plaats van een Scotch en werkt meestal vanuit Mother’s Jazz Club waar zijn vriendin, Edie Heart, optreedt als zangeres. Blake Edwards, de bedenker van de hoofdfiguur en writer / director van de serie,  laat de in totaal 114 episodes, die gedurende drie opeenvolgende seizoenen uitgezonden worden, dertig minuten duren. Met een strak script en steeds dezelfde opbouw; er vindt een moord plaats waarna Pete – zoals hij in de serie genoemd wordt - meedogenloos op jacht gaat naar de dader. Blake Edwards probeert het succes van de televisieserie te gebruiken als een opstapje naar een filmcarrière en zo af en toe haalt hij Peter Gunn weer uit de kast. Eerst in 1967 in de theater versie ‘Gunn”en later in 1989 in een pilot voor een nieuwe televisie serie waarin Peter Strauss de rol van Gunn speelt. De detective is dan echter al gestopt met roken en het drinken van alcohol terwijl hij in zijn uitspraken wat minder intelligent en ad rem overkomt. Bovendien heeft hij dan een secretaresse die gespeeld wordt door Jennifer Edwards; de dochter van …. Het wordt geen succes.

In Peter Gunn wordt voor het eerst stemming, beeld en muziek tot één geheel samengevoegd. De jazzmuziek vormt dus een onmisbaar onderdeel van de serie. De keus voor Henry – Hank voor intimi - Mancini is een gouden greep. Op dat moment heeft hij net de soundtrack voor Orson Welles’ film noir ‘Touch of Evil’ afgeleverd waarin hij, naast de studio muzikanten, gebruik maakt van enkele jazz giganten zoals Helley Manne, Conrad Gozzo en Jack Costanzo. Hij weet, opnieuw door middel van het inzetten van een aantal groten uit de jazz wereld, de jazzy atmosfeer te creeren die perfect harmonieert met de hippe Gunn. Toch heeft aanvankelijk niemand het vermoeden dat het soundtrack album van Peter Gunn meer dan een miljoen maal verkocht zal gaan worden. De hogere RCA bazen, die de kwaliteit van de soundscore herkennen - willen de muziek eigenlijk doorschuiven naar hun best verkopende jazz artiest van dat moment; Shorty Rogers. Deze dringt er echter op aan dat de componist het werk zelf met zijn eigen orkest ten gehore zal brengen. Het titelnummer, met als basis slechts een handvol noten, zal één van de meest bekende Mancini songs worden. In populariteit nog slechts overtroffen door ‘Moon River’ en het eveneens van zijn hand afkomstige thema uit de ‘Pink Panther’ films.

Henri Mancini - The music from ‘Peter Gunn’Het titelnummer dat aan het begin van iedere episode ten gehore wordt gebracht is een voorbode van de spanning die komen gaat. Met name de baslijn is verantwoordelijk voor het overbrengen van de groeiende opwinding. Ook het eerste nummer van kant twee ‘Fallout’ wordt veelvuldig gebruikt voor openingsscènes. ‘Dreamsville’ , hier met Barney Kessel op elektrische gitaar, kent meerdere cover versies maar de originele instrumentale versie zoals die hier gespeeld wordt blijft voor mij toch één van de betere. ‘Sorta Blue’is representatief voor de ‘Cool’ West Coast jazz uit deze periode terwijl ‘Session At Pete’s Pad’ prachtig trompet werk te horen geeft van Pete Candoli, Uan Rasey, Conrad Gozzo en Frank Beach. Het mag hier dan gaan over een soundtrack van een televisieserie maar ook zonder de beelden is de muziek het beluisteren meer dan waard. Dat komt voor een deel door de wijze waarop Speakers Corner de muziek in de groeven heeft weten te snijden. Een mooi helder klankbeeld met veel details – vooral de blazers vallen in positieve zin op – waarin oppervlaktegeluiden ontbreken en de opnameakoestiek fraai bewaard gebleven is.

Aanvullende Informatie
Format: 180 gram virgin vinyl RCA LSP-1956
Label:  Speakers Corner Records