Electric Kool Aid - My true intent is for your delight

Timo Schuurbiers | 25 maart 2004

De titel lijkt wel de slogan van één van de presidentskandidaten uit de USA, maar na het beluisteren van deze CD weet je dat Electric Kool Aid (Curtis Lewis) het ook echt zo gemeend heeft in tegenstelling tot de Kerry’s en Bushes from overseas.

Electric Cool AidDe bandnaam lijkt af te stammen van het hippie-boek ‘Electric Kool-Aid Acid Test’ van Tom Wolfe uit 1967. In die tijd was er nog er geen dancescene, zoals we die nu kennen, maar de muziek op deze CD zou daar zeker in gepast hebben.
‘Spooky’ was de 1e reactie die ik kreeg van mijn eega, toen zij de volumeknop in één snelle beweging op een 65+ geluidsniveau bracht. Het grappige was, dat ik me op dat moment aan het bedenken was, in wat voor sfeer ik terecht gekomen was na een zestal luistersessies.
Juist: Spooky.  De CD begint met “it’s my birthday”, wat een zeer herkenbare tune heeft, maar kan nog steeds niet plaatsen van wie het gejat zou kunnen zijn. Deze vrolijke noten kabbelen voort, maar zouden een potentiele koper wellicht al kunnen doen besluiten hem weer aan de verkoper achter de toonbank te overhandigen. Een dertien in een dozijn nummer, zoals er wel meer van op staan. Track 2(Blokka) is goed, mede door de dramatisch klinkende synths, mooie opbouw en de break die er voor had kunnen zorgen dat dit downtempo nummer, toch nog een andere richting in had kunnen gaan. Ware het niet, dat na de break track 3 al weer begint.
Andere uitschieters zijn; Keep hold of your message, My true intent en For your delight. Op Blokko, My true intent en Kamark werkt Lewis samen met de leden van Longstone, die ook op hetzelfde label muziek uitbrengt. Een aantal nummers van deze CD zouden het zeker goed doen onder een tv commercial, maar of je dat nu als een compliment is op moet vatten, weet ik niet.  Hoewel de sfeer spooky is, weet Lewis toch bepaalde snaren te raken, die een glimlach op je gezicht toveren.
Spinvis maakte zijn CD op de zolderkamer en dat gevoel krijg je ook bij Electric Kool Aid’s album, omdat hij in zijn bedankjes het geduld van zijn verloofde noemt en roemt. Het melodramatische geluid van deze CD is misschien wel een afspiegeling van zijn huidige leven als hij terugkijkt op zijn jonge jaren en op hetzelfde moment zijn zoon beneden aan de trap ziet staan met een bord Nasi voor zijn vader, die nog even snel de laatste synths aan ‘Blokko’ moet toevoegen.

‘My true intent is for your delight’ is helaas niet origineel genoeg om in het rijtje van o.a. Röyskopp terecht te komen, maar niettemin toch een aanrader voor diegenen die de alternatieve, experimentele dance/ambient sound wel op waarde kunnen schatten.

Artiest: Electric Kool Aid
Titel: My true intent is for your delight
Label: Ochre Records