Kopna Kopna - Like You!

Roel Bouman | 03 juni 2004

Kopna Kopna uit Roelofarendsveen staat al jaren te boek als één van de meest veelbelovende Nederlandse bands. De liefhebbers hebben lang op het albumdebuut moeten wachten want de groep heeft ruim de tijd genomen om met de eerste langspeler te komen. Mensen die de band gevolgd hebben zullen dan ook een aantal nummers op Like You! herkennen.

KopnakopnaHerkennen, maar niet dubbel hebben, want de nummers die al op eerdere demo`s stonden, zijn door het kwintet allemaal opnieuw onder handen genomen en hebben in een aantal gevallen zelfs een nieuwe titel gekregen. Zo heeft de formatie materiaal uit de voorbije jaren en recent materiaal samengebald tot een kleine veertig minuten uiterst interessante muziek. Hap-slik-weg liedjes zijn er bij Kopna Kopna niet bij, het gezelschap zoekt het in de experimentele hoek en de nummers moeten eerst even gronden. De experimentele aanpak van het vijftal wil overigens niet zeggen dat het voor de meeste mensen een onbeluisterbaar geheel is, want Kopna Kopna maakt wel degelijk liedjes met een kop en een staart. Oogkleppen zijn daarbij echter niet aanwezig. Elk nummer kent een andere invalshoek, een verschillend tempo en de wijze van arrangeren is steeds weer uiterst boeiend. Zo brouwen deze vijf nog vrij jonge muzikanten een mengsel waarbij verschillende elementen uit vijftig jaar pop- en experimentele muziek samenkomen zonder al te veel op grote voorbeelden te lijken. Zanger Rik Elsgeest heeft daarbij ook nog eens een herkenbaar stemgeluid en vergroot de variatie door niet alleen te zingen, maar ook voor te dragen, te fluisteren en te schreeuwen. Net als bij de concerten is het titelnummer de grote uitsmijter. Dit repetitieve nummer beukt je helemaal murw en laat je oren stuiteren. Alles bij elkaar is Like You! een uiterst overtuigend debuut, meer dan exportwaardig en gezien de leeftijd van de groepsleden slechts de eerste grote stap naar een heel mooie toekomst. "Play Some Music Baby" klinkt het in Champagne, we maken er "Play Some Kopna Kopna Music Baby" van. Like Them!

Format: CD
Label: My First Sonny Weissmuller Recordings/De Konkurrent
12 tracks, 38:36 minuten