Sonny Boy Williamson - The Real Folk Blues

Jan de Jeu | 31 maart 2005

Voor wie het nog niet wist; Sonny Boy Williamson kan in één adem genoemd worden met giganten als Howlin` Wolf, Muddy Waters en John Lee Hooker. We praten hier dus over Blues met een grote B. Dat zal Chess ook gedacht hebben want van alle vier deze blues grootheden zijn in 1966 LP`s verschenen met als titel; "The Real Folk Blues".

Sonny Boy Williamson - The Real Folk BluesHet gaat daarbij over een compilatie van songs die over een periode van meerdere jaren bij diverse platenmaatschappijen opgenomen zijn en van alle vier deze titanen volgde er later nog een LP met als titel "More Real Folk Blues". Eigenlijk misleidende titels want het gaat in het merendeel van de gevallen niet over Folk. Chess haakte met de releases van deze LP`s aan bij de blues revival die in het midden van de zestiger jaren plaatsvond onder studenten en jongeren van de beatnik generatie.

Sonny Boy Williamson is zo mogelijk nog de meest intrigerende figuur van dit viertal. Bij zijn geboorte krijgt hij de naam Alex Miller. Het verhaal gaat dat hij, als ontsnapte gevangene, in een later stadium gedwongen werd om aliassen te gaan gebruiken.

W.M.,Willie Miller, Rice Miller, Little Boy Blue, Harmonica Blowin`Slim, Sonny Boy Miller en Sonny Boy Williamson. Met de laatste naam komt de uit de noordelijke Mississippi delta afkomstige Sonny Boy Williamson in het vaarwater van de uit Tennessee stammende John Lee "Sonny Boy"Williamson. Hoewel Miller daarmee tijdens een zuidelijke tournee door de echte Williamson geconfronteerd wordt en beiden afspreken dat Alex "Rice" Miller in het vervolg de naam Sonny Boy Williams zal gaan gebruiken, blijft deze volharden en tekent hij ook latere contracten als Sonny Boy Williamson.

Dit alles doet niets af aan het feit dat Sonny Boy Williamson - om hem zo maar even te blijven noemen - geldt als één van de meest vernieuwende en getalenteerde mondharmonicaspelers van de blues. Op deze, overigens na de dood van Sonny Boy uitgebrachte, schijf staan twaalf nummers die allen - met uitzondering van "Dissatisfied"dat uit 1957 dateert - uit het begin van de zestiger jaren stammen. Zijn grootste hit "Don`t start me to talking" (1955) ontbreekt maar het eerste nummer "One Way Out" geeft meteen al een perfecte indruk van zijn werk. Wie naar deze mondharmonica spelende en met lederen stem zingende bluescrack luistert - wanneer haalt hij eigenlijk adem? - begrijpt waarom rockers van een groep als Led Zeppelin - die o.a. het ook op deze LP voorkomende "Bring It On Home" in hun repertoire hadden - dol waren op zijn muziek. Iedere track is de moeite waard; van "Too Young To Die" tot "Too Old To Think", van het dubbelzinnige "Peach Tree" tot het warme "Trust My Baby". Begeleid door Otis Spann,Lafayette Leake en Billy Emerson op piano / keyboards de bas van o.a. Willie Dixon en de gitaren van o.a. Matt Murphy, Luther Tucker en Robert Jr. Lockwood. Nu dankzij Speakers Corner Records weer op virgin vinyl te krijgen, en nog wel op 180 gram. Klasse!

Format: 180 gram virgin vinyl Chess LP-1503
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4