Memories of murder

Jan Luijsterburg | 25 augustus 2005

Oost Azie is al lange tijd vooraanstaand in de art-house cinema. Recentelijk vinden ook de misdaadfilms uit dit deel van de wereld hier een groter publiek, mede dank zij de aandacht die MTV er aan besteed in de reeks Asian Screen. De Zuid-Koreaanse film Memories of murder bevindt zich op het grensgebied tussen beide genres, en is gebaseerd op een historische reeks moorden die het land tussen 1986 en 1991 in een wurggreep hield.

Memories of murderTien vrouwen legden het loodje, maar in de film staan niet de dader of slachtoffers centraal, maar de politiemannen die al klungelend in het duister blijven tasten naar de identiteit van de dader. Gefrustreerd door hun eigen onmacht reageren ze zich af in agressie naar vaak niet al te serieuze verdachten, en uiteindelijk op elkaar. Grove intimidatie leidt al snel tot valse getuigenissen. De feiten, waar ze zich eigenlijk op zouden moeten richten, worden door alle emoties herhaaldelijk uit het oog verloren. De karakters van de mannen die aan de zaak werken verschillen zeer. Als er iets zinnigs ingebracht wordt gebeurt dat niet zelden door een (schaarse) vrouw.

Het eerste uur is vooral komisch door het sukkelige optreden van de politiemannen. Heel geleidelijk verandert de sfeer van de film, sijpelt spanning binnen en wordt het grimmig. Ook de daden van de verkrachter annex moordenaar, zo blijkt uit een van de interviews die als bonus op de DVD staan, werden steeds gruwelijker in de loop van de tijd. Tegelijk beginnen de rechercheurs elkaar langzaam meer te respecteren.

De omslag in sfeer maakt Memories of murder tot een zeer originele film, die de kijker van leedvermaak tot medeleven brengt. Het genre van de misdaadfilm wordt daarmee opgerekt, van entertainment naar algemeen menselijke relevantie.

In eigen land was de film een enorm kassucces in de bioscoop. Opmerkelijk voor een zo onconventionele film, maar verklaarbaar door de historische achtergrond. Het verhaal speelt in een tijd waarin Zuid-Korea zich ontwikkelde van een militaire dictatuur tot een meer democratisch bestuurde maatschappij. De koude oorlog, met alle angst en waanzin, speelt op de achtergrond een belangrijke rol. De volstrekte willekeur en het geweld waarmee de politie optreedt moet voor de Koreanen zeer herkenbaar geweest zijn.

Memories of murder

Scenarioschrijver en regisseur Joon-ho Bong ging zeer gedegen te werk. Hij verrichtte veel onderzoek voor zijn script, waarvoor hij ook met betrokkenen sprak. Tegelijk liet hij bij de opnamen veel over aan de spontaniteit van het toeval. In de als bonus toegevoegde interviews valt te horen dat dat voor de acteurs wel even wennen was.

Memories of murder

Tevens toegevoegd zijn een aantal niet gebruikte scènes, die ook met toelichting van de regisseur te bekijken zijn. Hieruit blijkt vooral hoe hij, ondanks dat de film in het begin voort lijkt te kabbelen van blunder naar blunder, de lijn van het verhaal strak in de hand heeft gehouden, en alles wat overbodig was geschrapt heeft. De film duurt toch nog ruim twee uur. Deze mooi verzorgde DVD is een aanrader van de eerste orde.

Speelduur: 130 minuten
Zuid-Korea, 2003
Regie: Bong Joon-Ho