Rameau – Les Indes Galantes

Jan Luijsterburg | 01 december 2005

Dat de DVD het ideale medium is om muziektheater naar de huiskamer te brengen bewijst deze geweldige registratie van Les Indes Galantes. Het is een zogeheten ‘opéra-ballet’, een typisch Frans genre waarin dans minstens zo belangrijk is als de zang. Jean-Philippe Rameau, die het werk in 1735 componeerde, wordt door dirigent William Christie de grootste componist van dansmuziek voor Stravinski genoemd.

Rameau – Les Indes GalantesDe invloed van de Verlichting was duidelijk merkbaar in het in die tijd modieuze genre. De goden en helden die centraal stonden in opera’s werden vervangen door gewone mensen. Maatschappijkritiek werd verpakt in verheerlijking van exotische gebieden, waar alles veel beter is.

De sprookjesachtige, exotische wereld van ‘Indie’ – daar werd alles buiten Europa destijds aangeduid – wordt geschetst in een aantal verhalen, gerangschikt in een proloog en vier entrées, zoals de delen van een opéra-ballet genoemd worden. Het zijn De vrijgevige Turk, De Inka’s van Peru, De bloemen, Perzisch feest en De wilden. Dat laatste deel, waarin een Spanjaard en een Fransman vergeefs strijden om de hand van een Indianendochter, werd later door Rameau toegevoegd, en werd het klapstuk van Les Indes Galantes.

Samen nemen de delen ruim drie uur in beslag, maar vervelen doen ze geen moment. De bontgekleurde decors, maffe kostuums, inventieve dansen en bovendien de schitterende muziek en zang laten daar geen enkele gelegenheid voor.

Als kijker/luisteraar val je van de ene verrassing in de andere, in deze enscenering van Andrei Serban, uitgevoerd door orkest en koor van Les Arts Florissants. Het is alsof je een betoverde fantasiewereld binnenstapt, een beetje als Alice in Wonderland.

Serban legt de nadruk op humor, met overdrijving als middel. In de rolverdeling is sprake van travestie, beide kanten op. Mannen als vrouw, vrouwen als man, liefst zo grotesk mogelijk uitgedost en flink schmierend. Misschien zou het gaan irriteren als er niet zo hartstochtelijk mooi gezongen, geacteerd en gedanst werd. Daarbij komt dat de voortreffelijk gespeelde muziek van Rameau onweerstaanbaar swingt. Anders dan hedendaagse house of disco, maar stil kun je er net zo min bij blijven zitten.

De uitvoering in de prachtige zaal van de opera van Parijs is voorbeeldig vastgelegd in haarscherp breedbeeld. Op de geluidskwaliteit is evenmin iets aan te merken: perfect. Als bonus is nog een documentaire van ruim 50 minuten toegevoegd, getiteld ‘Swinging Rameau’. Hierin vertellen dirigent, regisseur, choreografe en diverse zangers/dansers/acteurs over hoe ze de productie beleefd hebben. De interviews worden afgewisseld met highlights uit het stuk. Alles bij elkaar een buitengewoon verzorgd document, een waardige vastlegging van een unieke productie.

Totale speelduur: ongeveer 244 minuten (2 DVD’s)
Beeld: 16:9, anamorf
Geluid: stereo, 5.1 en DTS