Millions

Jan Luijsterburg | 15 december 2005

Als u op zoek bent maar een mooie film om met de hele familie te bekijken rond de kerstdagen, dan kan ik u Millions aanbevelen. Een hartverwarmende maar niet sentimentele film over kinderen, ook voor volwassenen zeer de moeite waard. Twee broers, net hun moeder verloren en ook nog verhuisd, krijgen bij toeval de beschikking over een enorme hoeveelheid Engelse Ponden die letterlijk uit de lucht komt vallen.

MillionsDe titel is wat overdreven, het is ‘slechts’ een kwart miljoen, maar het blijft een moeilijk te overzien bedrag. Damian denkt dat het geld van God afkomstig is, maar de werkelijkheid blijkt minstens zo spectaculair: het is de buit van een roofoverval die uit een trein gegooid is. Nu staat Engeland net aan de vooravond van de overgang naar de Euro (jawel, het gaat hier om een sprookje).

Aangeven van de vondst is geen optie, want dan gaat de belasting ermee aan de haal. Damian, geobsedeerd door heiligenlevens, zoekt de bestemming van het geld in goede doelen, maar zijn oudere broer Anthony is meer materialistisch ingesteld. Vader wordt vooralsnog niet ingelicht.
Ze moeten wel haast maken, want het geld is nog maar een paar dagen geldig, en omwisselen naar Euro’s is niet echt mogelijk. Als dan ook de dieven nog langskomen om hun buit op te eisen wordt het echt spannend.

Danny Boyle heeft een reputatie opgebouwd met tamelijk shockerende films als Trainspotting, Shallow Grave en 28 Days, maar maakte ook onder meer The Beach. Met Millions toont hij opnieuw zijn veelzijdigheid: het is een lieve maar zeker niet softe familiefilm met een positieve boodschap, ontroerend en vermakelijk tegelijk. Ook cameraman Anthony Dod Mantle en scenarioschrijver Frank Cottrell Boyce, bekend van de films van Michael Winterbottom, zijn niet de eersten de beste, dus dat Millions een goede film is mag eigenlijk niet verrassen. De kindacteurs schitteren met natuurlijk spel, en de fantasiewereld van Damian wordt getoond met behulp van treffende special effects. Magisch realistische elementen worden onder meer ingebracht door de heiligen die Damian doorlopend komen bezoeken, van Sint Nicolaas tot Franciscus van Assisi, altijd te herkennen aan de aureooltjes.

Millions

A-film had blijkbaar geen grote verwachtingen omtrent de commerciele mogelijkheden van de film. Wat te moeilijk voor de allerkleinsten, te serieus voor de op visueel geweld en gemakkelijk amusement ingestelde oudere jeugd en te ‘feel good’ voor de filmhuizen. De kerstfilm werd hartje zomer uitgebracht in een handvol bioscopen, en komt nu kleintjes goed een week voor de kerst uit op DVD, wat me aan de late kant lijkt om succes te genereren. Het is dan ook geen verrassing dat de vrachtlading extra’s die op de Britse editie meegeleverd wordt hier ontbreekt.

Groot Brittanie, 2004
Speelduur: 93 minuten
Regie: Danny Boyle