Patricia Barber - Live: A Fortnight in France

Jan de Jeu | 15 december 2005

Patricia Barber is altijd al een francofiel geweest; “I love the people, the language, the food and wine. And I love Paris most of all”. Dat de fransen ook van haar houden blijkt uit de manier waarop het publiek op haar en haar vaste groep van begeleiders reageert op deze live, in drie Franse steden, opgenomen dubbel LP.

Daarop tien nummers waarvan er vijf van haar eigen hand zijn. Persoonlijk spreken mij de vijf in het Parijse ‘La Cigale’ opgenomen songs het meest aan. Is het dat Parijse publiek dat haar tot nog grotere hoogten brengt dan zij in La Rochelle of Metz al bereikt? Of is het haar eigen vorm en stemming die gedurende dat concert optimaal lijkt te zijn. Ik kan niets inbrengen tegen de overige vijf nummers, integendeel zelfs, maar in de Franse hoofdstad is de sfeer intiemer en rijst zij tot nog groter hoogte. ‘Dansons La Gigue’, het enige Franstalige nummer, heeft een langer intro dan op het studioalbum ‘Verse’, het klinkt langzamer en melancholieker en biedt een heerlijk ‘live’ gevoel. ‘Laura’ en ‘Call Me’ worden door haar sensuele bewerking echte ‘highlights’ en haar versie van ‘Norwegian Wood’ laat je bijna geloven dat zij degene is die het nummer geschreven heeft. ‘Blue Prelude’ laat excellent samenspel horen met de bas van ‘long time musical partner’ Michael Arnopol. Nieuwe nummers zijn ‘Gotcha’ en ‘Whiteworld’; de eerste song uit een nog te completeren cyclus van acht. Met dit prachtig opgenomen album dat vooral de percussie erg fraai neerzet - en op het 200 gram Quiex SV-P vinyl volledig tot zijn recht komt - moet iedere Barber fan de te overbruggen periode tot aan het volgende studio album op meer dan aangename wijze door kunnen komen.

Label: Classic Records / Blue Note
Jaartal 2004
Nummer JP-5007