Stravinski/Rachmaninov – Concertgebouworkest

Jan Luijsterburg | 26 januari 2006

Igor Stravinski – Petroesjka
Sergei Rachmanimov – Symfonische dansen
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons

Hier is alweer de vijfde SACD op het succesvolle eigen RCO Live label van het Concertgebouworkest, de vierde onder leiding van de nieuwe chefdirigent Mariss Jansons. Ditmaal een Russisch programma, of beter van Russische componisten, want de Symfonische dansen werden in Amerika gecomponeerd. Meeslepende, romantisch getinte uitvoeringen in sublieme kwaliteit vastgelegd tijdens concerten eind 2004 in de fameuze akoestiek van het Concertgebouw.

Stravinski/Rachmaninov – ConcertgebouworkestDe balletmuziek van Stravinski voorafgaand aan Le sacre du printemps is muziek die nog stevig verankerd is in de traditie van Tsjaikovski en Rimski-Korsakof. Petroesjka, de opvolger van het succesvolle ballet de Vuurvogel, geensceneerd door Sergej Diaghilev voor zijn Ballets Russes, is echter ook te beluisteren als de vooraankondiging van de breuk met de traditie die Le sacre zou betekenen. Het stelt uitvoerenden voor een keus: moet de nadruk op de traditie liggen of op de vernieuwende ritmiek? Dat Janssons de eerste optie kiest mag geen verrassing heten, met zijn inmiddels bekende nadruk op de warme klankkleuren die zo passen bij het vertrouwde repertoire van het Concertgebouworkest. Deze uitvoering, overigens in de herziene versie van het stuk uit 1947, is zeker een van de meest gedragen ooit opgenomen.

Dat gaat hier en daar ten koste van het dansante karakter. Swingen doet deze Petroesjka nauwelijks, ontroeren des te meer.

Anders dan Stravinski zijn de composities van Rachmaninov bij hun verschijnen altijd als anachronistisch beschouwd. Hoewel bijna dertig jaar later gecomponeerd, klinken de Symfonische dansen uit 1940 veel traditioneler dan Petroesjka. Het is het laatste stuk dat geschreven werd door Serge Rachmaninov, die destijds veel bekender als pianist was dan als componist. Zijn productie was na een emigratie naar de Verenigde Staten flink teruggelopen, van 1917 tot zijn dood in 1943 voltooide hij niet meer dan zes stukken. De dansen zijn gemaakt als showstuk voor het Philladelphia Orchestra van Eugen Ormandy. Het is een indrukwekkend werk met een veelheid aan melodieen, waarvan sommigen al eerder gebruikt werden. Een nostalgisch kolfje naar de hand van Janssons en het Concertgebouworkest, die een prachtige, intense uitvoering neerzetten.

De opnamen, gemaakt door Everett Porter van Polyhymnia, de technische staf van het voormalige Philips Classics, zijn van zeer overtuigende kwaliteit. Een schijfje dat alles in zich heeft om een aansprekende voortzetting te zijn van de succesvolle reeks RCO live, waaruit eerder delen met Dvorak en met Richard Strauss besproken werden.

Igor Stravinski – Petroesjka (1947 versie)
Sergei Rachmanimov – Symfonische dansen op. 45
Speelduur 69:21