Mark Knopfler & Emmylou Harris - All The Roadrunning.

Jan de Jeu | 01 juni 2006

Beiden hebben meerdere malen een Grammy in de wacht gesleept. Hij, Mark Knopfler, de lead zanger / gitarist / songwriter van rockband Dire Straits die aansluitend enkele fraaie solo albums uitbracht terwijl hij en passant meerdere films van muziek voorzag en platen produceerde voor Bob Dylan en Randy Newman.

Zij, Emmylou Harris, een coryfee van de country music die gedurende de laatste jaren evenmin de rock schuwde en in haar indrukwekkende carrière de opnamestudio gedeeld heeft met uiteenlopende grootheden als Ryan Adams, Elvis Costello, Johnny Cash, Bob Dylan, Tammy Wynette, Neil Young, Roy Orbison, The Band, Willie Nelson etc.

De basis voor deze, op het eerste gezicht niet direct voor de hand liggende, samenwerking is ooit gelegd toen beiden een aantal duetten inzongen voor het Hank Williams tribute album ‘Timeless’. Eigenlijk had Knopfler een duet met Emmylou al willen introduceren op zijn solo album ‘Sailing To Philadelphia’ maar de drukke agenda’s van beiden maakten dat onmogelijk.

Gedurende de afgelopen zeven jaar hebben zij in stilte gewerkt aan de voorbereiding van deze CD waarbij het eerste levensteken van de succesvolle coöperatie te horen was in het afsluitende duet ‘All The Roadrunning’ op de meest recente verzamelaar ‘The Best Of Dire Straits & Mark Knopfler: Private Investigations’. Het is een zeer relaxt klinkende country-rock schijf geworden, geheel in de traditie van Knopfler’s solo CD’s. Met Mark’s herkenbare gitaarsound en stem waarmee de klank van Emmylou’s stembanden wonderwel blijkt te harmonieren. In een aantal gevallen zorgt zij slechts voor achtergrondzang, zoals in ‘I Dug Up A Diamond’ het geval is, of verdwijnt zij onder het geweld van voor Knopfler begrippen ruig gitaarwerk zoals in ‘Beyond My Wildest Dreams’.

Maar gelukkig is in het merendeel van de songs een grotere rol voor haar weggelegd zodat voluit genoten kan worden van haar prachtige stem. Dit is het geval in ‘This Is Us’ en in ‘Red Staggerwing’ met zijn mixture van bluegrass en celtic folk. Of in ‘Right Now’ waarin haar stem mooi harmonieert met de slide guitar. Helemaal thuis is zij in het heerlijk sentimentele country nummer ‘Love And Happiness’. Tot de sterkste songs horen het titelnummer ‘All The Roadrunning’ - een celtic folk song met fraaie klanken van mandoline en fiddle – en de album opener ‘Beachcombing’ die verhaalt over het eind van een relatie.

De muzikale artistieke relatie met Emmylou Harris brengt net dat kleine beetje extra waar de solo projecten van Mark Knopfler onderhand aan toe waren. Met een concert van het duo in Ahoy Rotterdam op 5 juni a.s lijkt er vooralsnog geen eind te komen aan de samenwerking van de twee. Mij hoort u niet klagen.

Format: CD 987 7385
Label: Mercury Records Ltd.