Joan as Police Woman – Real Life

Jan Luijsterburg | 01 juni 2006

Joan zingt het zelf: ‘I can be the lighter of your eternal flame’. Niks te veel gezegd, ze roept heel wat vlammetjes op. Als vriendin van wijlen Jeff Buckley, en als lid van The Johnsons, u weet wel van Antony, en begeleidster van Rufus Wainwright heeft ze referenties die aangeven dat het met muziek oproepen van grote emoties haar niet onbekend is. Haar fantastische debuutalbum als soloartiest bevestigt dat ze dat ook op eigen kracht prima kan.

Joan as Police Woman – Real LifeDe tien songs op Real Life tonen een breed spectrum aan stemmingen en stijlen. Van intense, verstilde soul ballads met pianobegeleiding tot songs die een wat steviger bandgeluid laten horen. Magie is er vanaf het begin.

Als Joan Wasser’s stem in het titelnummer waarmee de CD opent na een paar coupletten met pianobegeleiding omhoog gaat, en zachte strijkers haar gaan begeleiden, heeft ze me al bij de strot. En niet voor het laatst. Ongelofelijk mooi.

Real Life. Heel zoet en zwoel, en echt waar. Met Nina Simone achtige buiginkjes en ruwe randjes..

De gedempte gitaarakkoorden waarmee het groovende Eternal Flame opent doen sterk aan Buckley’s Grace denken. Heel andere koek. In de gitaarsongs sijpelt de invloed die (post) punk bands hebben gehad op Joan voorzichtig door, met soms een lichte gelijkenis met PJ Harvey (Christobel, Save Me). Heel boos of heftig wordt het nergens. De overheersende sfeer is ingetogen maar zonder berusting, waarbij de jazzy, soulvolle manier van zingen vaak overrompelend werkt.

Wasser toont zich een muzikante met een veelheid aan talenten. Een geweldige zangeres, componiste van louter sterke songs, en ook nog eens bespeelster van een veelheid aan instrumenten. Gitaar, viool (het instrument waarin zij het meest geschoold is) en vooral piano, met een voorliefde voor het typische geluid van de Wurlitzer. De songs zijn over het algemeen sober maar effectief gearrangeerd, met spaarzame, en daardoor extra opvallende bijdragen van blazers en koortjes.

Wat erg fijn is bij zo’n mooie plaat, is dat alles ook nog eens heel mooi opgenomen is. Open, transparant, met veel dynamiek op zijn tijd en vooral heel erg veel sfeer. Zeer terecht dus dat Real Life ook op zwaar vinyl uitgebracht is.

En als op I Defy dan ook nog de wonderbaarlijke Antony zelve komt meezingen is het feest natuurlijk helemaal compleet. Een extreem verleidelijke plaat die alles in zich heeft om een klassieker te worden, die groeit bij iedere luisterbeurt. ‘We don’t own it’, zingt Joan in het geweldige slotnummer. Maar het is een belevenis om er naar te mogen luisteren. Warm aanbevolen. Bedankt Joan.

10 tracks; speelduur 38:14
Label: PIAS