Stanley Black - Film Spectaculair! Vol. 2

Jan de Jeu | 29 juni 2006

Vraag; wat hebben de acht speelfilms ‘Lawrence Of Arabia’, ‘On The Waterfront’, ‘Gone With The Wind’, ‘The Magnifi- cent Seven’, ‘My Fair Lady’, ‘Spellbound’, ‘Anthony & Cleopatra’ en ‘A Summerplace’ met elkaar gemeen? Antwoord; allen kregen zij een oscar voor de beste filmmuziek.

Film SpectacularDe te verwachten release van ‘My Fair Lady’ vormt in augustus 1963 voor Stanley Black een aanleiding om in de Londense Kingsway Hall samen met The London Festival Orchestra voor Volume 2 van ‘Film Spectacular!’ de respectievelijke soundtracks op te nemen.
Dit gebeurt in Phase 4 stereo; de door Decca ontwikkelde techniek waarbij 48 kanalen gecomprimeerd worden tot twee kanalen teneinde op de meest overtuigende wijze het in het begin van de zestiger jaren zo populaire stereo (pingpong) effect te demonstreren. Wanneer Winston Ma en Paul Stubblebine in maart 2005 voor het eerst na 42 jaar de banden beluisteren horen zij twee geconcentreerde tunnels van geluid - in een stijl bedoeld om de dynamiek en de sensitiviteit van de speakers een ‘boost’ te geven - zonder dat er sprake is van een middengebied of een soundstage.

Zij besluiten om door het inzetten van een ACM-TSS-1, een drie speaker elektronische converter van Periphonic Systems, uit de twee geluidsstralen een derde (centrum) kanaal te creeren waarna ze met behulp van een oude classe A mixer van Neve de drie kanalen weer finetunen tot twee. Het eindresultaat? Oordeelt u zelf; een grote gedetailleerde, dynamische stage met diepte, hoogte en breedte. Met filmmuziek die alle denkbare emoties in zich verenigt. XRCD 24 bit super analog.