Anthony Wilson - Power Of Nine

Jan de Jeu | 14 september 2006

Anthony Wilson, zoon van de legendarische bigband leider en arrangeur Gerald Wilson, is waarschijnlijk het meest bekend als de gitarist van de begeleidingsgroep die Diana Krall tijdens haar live concerten assisteert. Dat hij naast een zeer getalenteerd gitarist tevens een goed arrangeur en componist is heeft hij eerder bewezen met cd´s van zijn trio, kwartet en nonet.

Zijn meest recente project met de negen mans formatie is ‘Power Of Nine’, een hybride stereo sacd opgenomen door Groove Note’s illustere duo; producer Joe Harley en engineer Michael C. Ross. Voor de gelegenheid is het nonet aangevuld met twee dames. De ene is de 17 jarige Eva Scow - die mandoline speelt op ‘Quadra 3’en ‘Quadra 4’- en de andere is Diana Krall. De vingers aan de piano zijn van Donald Vega maar haar stem is te horen in‘Looking Back’. Jimmy Rowles’ song hoorde zij voor het eerst toen zij in haar jonge jaren bij Rowles studeerde. Ze heeft het eerder in haar repertoire op willen nemen maar had de muziek niet. Tijdens de voorbereiding van dit project bleek Joe Harley deze muziek in zijn bezit te hebben. Een prachtige aan de kindertijd opgedragen song, gevangen door Diana’s favoriete microfoon; een door Klaus Hein gemodificeerde Neumann U-67. De klank van de op analoge tape opgenomen schijf is open, levendig en driedimensionaal. Harley - in het dagelijks leven vice president of Product Development for AudioQuest - gebruikt de kabels van dat merk om de vele microfoons te verbinden. In tegenstelling tot wat bij veel audiofiele opnamen gebruikelijk is, zet hij meerdere microfoons in. Piano, bas, mandoline en drums zijn geïsoleerd van elkaar opgenomen waarbij voor het drumstel alleen al acht microfoons gebruikt zijn. Wilson’s gitaar is evenwel, net als de vijf blazers, opgenomen in de open studioruimte zodat de microfoons van de blazers ook gitaar opnemen en andersom. Het resultaat is een ‘groter’ geluid dat in mijn luisterruimte prachtig tot zijn recht komt.

Wilson is magistraal. Luister alleen al naar het begin van ‘I And Thou’ en naar zijn solobijdrage in ‘Looking Back’. De blazers doen er nauwelijks voor onder zoals direct in het eerste nummer al blijkt; ‘Make It Good’ heeft een heerlijke aan ‘The Count’ herinnerende ‘feel’. Mijn schijf van de maand. Voor de vinyl liefhebbers onder ons; de elf nummers zijn ook uitgebracht op een 180 gram lp. (inclusief het snoepje van de week; een 45 RPM bonus lp met vier nummers waaronder ‘Looking Back’)