Eigenlijk is het triest dat ‘The Healer’ John Lee Hooker’s best verkochte album is. Van de tien nummers zijn er tenslotte maar enkele, en dan met name ‘Baby Lee’ en ‘That’s Alright’, die representatief zijn voor het werk waarmee hij in de daaraan voorafgaande decennia bekend geworden is; een van de Mississippi Delta Blues afgeleide basale blues vorm die later Detroit Blues genoemd wordt.
Dat gezegd hebbende is het zeker te begrijpen waarom dit album desalniettemin zo succesvol is en John Lee zelfs een Grammy opgeleverd heeft.
De uit bekende vrienden en collega’s gerekruteerde lijst van ‘special guests’ bevat namelijk o.a. klinkende namen als Carlos Santana, Bonnie Raitt, Robert Cray, Canned Heat en Los Lobos waarmee de schijf aantrekkelijk wordt voor een groot publiek.
De beroemdheden drukken ieder voor zich een specifiek stempel op het nummer waarin zij acte de presence geven en dat maakt deze plaat bijzonder. Alleen al de verschillende manieren waarop een gitaar bespeeld kan worden is heerlijk om te beluisteren.
Met als hoogtepunt het eerste nummer dat ontstaan is gedurende een jamsessie in de studio en dat in één take opgenomen is. Direct gevolgd door het tweede nummer waarin Bonnie Raitt, ondersteund door een grommende en kreunende John Lee, sexier klinkt dan ooit tevoren. Maar ook de snerpende harmonica van Charlie Musselwhite in ‘Cuttin’Out’ en ‘the grand old man himself’ in o.a. ‘Sally Mae’ klinkt geweldig. De klank? Opgenomen op analoge tape steekt deze opname gunstig af ten opzichte van Hooker’s overige werk.
Classic Records’ Bernie Grundman heeft die klankkwaliteit prachtig weten vast te leggen op deze re-release op 200 gram zwaar vinyl. Zou in iedere platenkast moeten staan.