Gitaar aan Zee (music for five acoustic guitars)

Jan de Jeu | 28 juni 2007

Een gitaar cd die gebruikt wordt bij demo’s van geluidsapparatuur? Niet iedereen zal zich daar direct iets bij voor kunnen stellen, maar de liefhebbers van deze muzieksoort weten maar al te goed waartoe vijf gitaren gezamenlijk in staat zijn.

Gitaar aan Zee - John van der VeerHet zou me dan ook niet verbazen wanneer die ene Amsterdamse hifi winkel die ‘Gitaar aan Zee’ voor dat doel inzet, niet de enige blijkt te zijn. John van der Veer, de in Egmond Aan Zee geboren en inmiddels in Amsterdam wonende gitarist die eerder deel uitmaakte van de gitaargroep ‘Seven Slowhands’, is de drijvende kracht achter dit ensemble.

Verder bestaat ze nog uit de linkshandige Pablo Minoli uit Uruguay, stergitarist Arnold van Dongen, Volendammer Jaap Kwakman en - last but not least - Marcel Fisser, die als de meest ingetogen gitarist van de vijf geldt. Iets wat overigens niet uit zijn krachtige expressieve spel af te leiden is.

Van der Veer schreef zeven songs en bewerkte daarnaast Peter Green’s ‘Albatross’ en Luis Bonfefa’s ‘Manha de Carnaval’. De gebruikte gitaren heeft hij speciaal voor deze opname laten vervaardigen bij Prudencio Saez in het Spaanse Valencia. Met nylon snaren bespannen klassieke gitaren, met metalen snaren uitgeruste western & gypsy style gitaren, flamenco gitaren, requintos en akoestische basgitaren. Ze zijn aangepast aan zijn specifieke wensen en hebben bijvoorbeeld geen plastic (“plastic vermoordt de toon”), maar een cellulose laklaag op de klankkast.

“Als het om geluid gaat ben ik een ongelooflijke zeikerd”, aldus van der Veer. En dat geldt niet alleen voor de gebruikte instrumenten. Ook aan de klankkwaliteit van de opname is veel aandacht besteed waardoor er niet alleen lucht rond de instrumenten zit, maar er ook een fraai dieptebeeld te horen is. Het meest overweldigend is echter de dynamiek en de manier waarop de timbres van deze pracht instrumenten door de microfoons gevangen zijn. In de muziek klinkt niet alleen klassiek, maar ook Spaans, Pop en Latijns-Amerikaans door. En ook al zult u tijdens het beluisteren van deze schijf af en toe twijfelen; het zijn echt alleen maar akoestische instrumenten die u hoort. Een absolute aanrader!