Cloud Cult - The Meaning of 8

Jan Luijsterburg | 05 juni 2008

Hifi fanaten staan niet bekend om hun lage energierekening. Veel apparaten vreten stroom, en dat zou zorgen moeten wekken. Ook het maken van muziekopnamen kost stroom. Craig Minowa, de man achter Cloud Cult en het Earthology Records label, doet er alles aan zijn muziek zo milieuvriendelijk mogelijk aan de man te brengen. Een gedreven mens, dat hoor je ook aan de muziek.

Cloud Cult opereert vanuit een boerderij met een eigen thermische krachtcentrale. De muziek wordt bij voorkeur per download verspreid, maar er zijn gelukkig ook CD’s. Verpakt in kringloopkarton, bedrukt met milieuvriendelijke kleurstoffen. Energiegebruik door tournees wordt volledig gecompenseerd. Allemaal kennis die er niet toe doet als je gaat luisteren naar dit album, dat nu met een jaar vertraging Europa bereikt heeft. Thuis in Amerika is het volgende alweer verschenen, inmiddels het achtste! Met zijn liedjes is Minowa niet zuinig.

De band, die optreedt met een kunstschilder als bandlid op het podium, wordt vaak vergeleken met Arcade Fire en Flaming Lips. Dit vanwege overeenkomsten in gevarieerde instrumentatie, de geordende anarchie en de hoog snerpende stem. Ik vind dat er in de plechtstatigheid die soms de kop opsteekt ook wel wat van The Polyphonic Spree zit.

Het album staat geheel in het teken van het cijfer acht, dat vele betekenissen heeft in tal van culturen. Een persoonlijk aspect is dat het de leeftijd is die Minowa’s zoontje gehad zou hebben als hij niet was gestorven (Your 8th Birthday). De bezeten gedrevenheid heeft een traumatische basis.

Het album is wat aan de lange kant en soms een beetje stuurloos in de ambient-achtige elektronische opvullingen; de spanning wordt niet alle 18 tracks lang vastgehouden. Er had wat strenger geselecteerd kunnen worden, want er steken voldoende songs met kop en schouders boven het maaiveld uit. Chain Reaction, Chemicals Collide, Take Your Medicine, 2x2x2. Bij het folky The Deaf Girl’s Song, tegen het eind van het album, zit je meteen overeind. Helemaal aan het eind van het album krijgen we het stille lied dat het dove meisje geschreven heeft te horen: ruim een minuut stilte.

Aanvullende informatie: 18 + 1 tracks, speelduur 64:27
Label: Earthology Records
Distributie: de Konkurrent www.konkurrent.nl