The Spiderwick Chronicles

Jan Luijsterburg | 18 september 2008

Een gezin dat onwetend een vervloekt huis in een landelijke omgeving betrekt, het is een klassiek gegeven uit het horrorgenre. Anders dan gebruikelijk staat het huis dit keer niet in Engeland maar in Amerika, en ontpopt de film zich meer als een sprookje met fantasyfiguren dan als een griezelfilm.

The Spiderwick ChroniclesHet gezin bestaat uit een net gescheiden moeder, een dochter en twee zoontjes, een tweeling. Het huis is oud familiebezit. Bij hun onderzoek door het oude huis ontdekken de kinderen een boek van een vroegere bewoner, oudoom Arthur.

Ondanks waarschuwingen wordt het boek geopend en gelezen. Inderdaad blijkt de magische wereld van het landgoed Spiderwick riskant leesvoer. Dat vindt ook de grappige huis-kobold Thimbletack, die zich opwerpt als een fanatiek doch gemakkelijk af te leiden beschermer van het boek dat vooral het huis niet uit mag.

Geheid dat zo’n eigenwijs joch als Jared zich ook daar niets van aan trekt. Heel klassiek loopt dat uit op de ontmoeting met de auteur, oom Arthur Spiderwick. Deze is in een andere tijd blijven steken. Er volgt een spannende strijd tussen goed en kwaad, dat hier de vorm heeft van de levensgevaarlijke oger Mulgarath en een leger trollen. Raden wie er wint is overbodig.

Het verhaal, gebaseerd op de boeken van Tony DiTerlizzi en Holly Black, bevat zowat alle clichés die het fantasy genre eigen zijn. Het verhaal wordt vlot en overtuigend verteld, waarbij met name de door computeranimatie gerealiseerde figuren erg sterk zijn: grappig of juist eng. Ze acteren beter dan sommige van de mensen, vooral de moeder is af en toe tenenkrommend kunstmatig. Freddie Highmore, die we kennen uit Charlie and the Chocolate Factory, speelt de tweeling, en overtuigt veel meer als de brutale Jared dan als nerdy broer Simon.

The Spiderwick Chronicles

The Spiderwick Chronicles is een heel aardige familiefilm. Een sprookje voor jong en oud, aangekleed met de hedendaagse techniek van het type waarvoor Lord of the Rings de standaard gezet heeft. De DVD heeft een uitstekende beeldkwaliteit zoals dat bij het genre verwacht mag worden. Het bonusmateriaal is beperkt van omvang, omdat in tegenstelling tot andere landen niet gekozen is voor het uitbrengen van een 2DVD versie. In een van de korte featurettes die wel meegeleverd zijn wordt betoogd dat alles in de film echt gebeurd is, niks verzonnen.

VS, 2008
Speelduur: 93 minuten
Regie: Mark Waters