REVIEWJamo

Jamo S 606 luidspreker

Max Delissen | 13 november 2008 | Jamo | Importeur: Audioscape

Jamo was vroeger vooral het merk dat veel luidspreker bood voor weinig geld, zodat voor een heleboel mensen de eerste schreden op het smalle pad der hifi hebben geleid naar een setje van deze Scandinavische firma. Maar door `serieuze` audiofielen werd een beetje neerbuigend over Jamo gedaan. Want zo goedkoop, dat kon niks zijn. Bovendien gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de luidsprekers van Jamo in de jaren 70 en 80 ook niet heel erg uitblonken in subtiliteit en verfijning.

Sindsdien is er heel veel veranderd. Jamo is in de loop der jaren geevolueerd van een middenklasser die zijn koopwaar voornamelijk via witgoedhandelaren sleet naar een serieuze ontwikkelaar van hoogwaardige luidsprekersystemen, die overigens nog steeds een gunstige prijs/kwaliteit verhouding hebben. Er zijn momenteel zeven series leverbaar, van de zeer innovatieve (want kastloze) Reference serie tot een Custom serie die vooral wordt gebruikt bij domotica-projecten. De Studio serie, waar de S 606 deel van uitmaakt, mikt duidelijk op de designgevoelige consument die niet teveel geld wil uitgeven, maar toch een uitstekend stereo- of surroundsysteem wil opbouwen.

Design

Om met het design te beginnen: de S 606 is een beauty. Een rijzige, slanke verschijning die 108 centimeter hoog is, dik 42 centimeter diep, en slechts 19 centimeter breed. Het testexemplaar is uitgevoerd in een combinatie van zwarte esdoorn houtstructuur en antracietkleurige matglans metallic lak, wat voor een chique maar onopvallende uitstraling zorgt. Achter het gewelfde frontje, dat de bovenste helft van de baffle bedekt, gaan twee middentoners en een softdome tweeter schuil. De middentoners zijn voorzien van een massieve aluminium faseplug, en de tweeter zit in een ondiepe hoorn, wat hem niet alleen akoestisch in lijn brengt met de middentoners, maar ook voor een kleine verhoging van het rendement zorgt. De units zitten zonder zichtbare schroeven in het uit composiet kunststof gegoten frontpaneel gemonteerd. Wederom een fraai ogende oplossing.

De enkele woofer zit in het zijpaneel achter een verzonken doek-op-frame afdekking die voorzien is van een treklipje om hem in voorkomende gevallen eenvoudig te kunnen verwijderen. Ze zijn gespiegeld gemonteerd, dus de twee luidsprekers vormen ook echt een bij elkaar horend paartje. De dikke en brede rolrand van de unit doet vermoeden dat het hier om een exemplaar gaat dat een behoorlijk grote slag kan maken. De aan de achterzijde geplaatste basreflex pijp heeft een flinke diameter en een keurige trompetvormige opening die poortruis (het hoorbaar uitstromen van lucht, wat een `zuchtend` bijgeluid produceert) tot een minimum beperkt.