Marvin Gaye – Let’s Get it On

Jan Luijsterburg | 26 maart 2009

De titels lijken op elkaar, maar drukken meteen goed het verschil uit tussen de twee legendarische albums van Marvin Gaye uit begin jaren 70 die een opknapbeurt kregen van het Mobile Fidelity Sound Lab. What’s Going On is een bezorgde vraag die gaat over de toestand van de wereld. Let’s Get it On een uitnodiging met een niet te missen seksuele lading.

Marvin Gaye – Let’s Get it OnHoewel het eerstgenoemde album meestal wat hoger scoort op lijstjes met beste albums uit de muziekgeschiedenis was Let’s Get it On uit 1973 een groter commercieel succes. Ook had de plaat wellicht een nog grotere invloed op andere artiesten waar labels als funk, soul en R&B op geplakt werden. Hoewel seks en religie bij Gaye op een ingewikkelde manier met elkaar in verband staan ligt hier duidelijk de nadruk op de seks. Een voor die tijd ongekend expliciet geile plaat, in muziek gegoten voorspel, een lofzang op de vleselijke lusten. Gaye legt het zelf uit in de ‘liner notes’: “Have your sex, it can be exciting, if you`re lucky. I hope the music that I present here makes you lucky.

De verkrijgbaarheid is de laatste jaren niet echt een probleem met dit album. Er is een oude mastering tegen spotprijs verkrijgbaar en Universal maakte in 2001 een met veel achtergrondinformatie en anderhalve CD aan bonusmateriaal uitgebreide voorbeeldige ‘DeLuxe’ editie. Voor wie het primair om de geluidskwaliteit gaat is deze nieuwe MoFi mastering het summum, uitgegeven op vinyl en hybride SACD.

Ik had me voorgenomen deze uitgave eens uitvoerig te vergelijken met de oude versie, maar na die laatste opgezet te hebben keerde ik al voor ik de stoel bereikt had terug naar de speler. Het verschil was zodanig dat ik maar snel weer terugschakelde naar de nieuwe schijven. Zo veel mooier, rijk aan dynamiek, schitterend gewoon. Bij MoFi zijn ze zich erg bewust van de kwaliteit van de verrichte restauratieklus als op de hoes gesteld wordt dat “any sonic artefacts present are a product of the original master tape. Attempts to eliminate them would have negatively impacted the integrity of the presentation”. Gelijk hebben ze. Plaat zowel als SACD klinken fenomenaal, beter lijkt inderdaad niet mogelijk. Veel plezier en napret toegewenst.

8 tracks, speelduur 31:40
Label: Mobile Fidelity Sound Lab / Tamla Motown
180 gr vinyl / hybride stereo SACD