Arvo Pärt – In Principio

Jan Luijsterburg | 02 april 2009

Op het elfde ECM New Music album dat helemaal gewijd is aan werken van de populaire componist Arvo Pärt zijn zes nieuwe werken voor orkest en koor te horen. Tesamen bieden ze een mooi beeld van de breedheid van zijn persoonlijke, met spiritualiteit doordrenkte stijl: van serene verstilling tot monumentale bouwwerken van klank, met veel drama.

Arvo Pärt – In PrincipioDat zijn werken onderling sterk samenhangen wordt verbeeld door het hoesontwerp: de voorkant van In Principio is identiek aan voorganger Lamentate, alleen de titels verschillen.

Vier van de stukken op In Principio zijn nieuw, twee zijn bewerkingen van eerder opgenomen werken. Van Lementate keert het schitterende Da Pacem Domine terug in een versie voor koor en orkest. Orgelwerk Mein Weg werd drastisch omgebouwd voor strijkers en percussie. De twee bewerkingen worden gevolgd door het sluitstuk van de CD, een verstild memoriam voor Lennart Georg Meri, de overleden president van Pärts geboorteland Estland, en voorafgegaan door drie lange werken (elk ruim een kwartier).

Het heftige titelstuk is gebaseerd op de eerste versen van het evangelie van Johannes. De vijf compacte delen doen in het gebruik van koor en koper denken aan het operawerk van Philip Glass, met name Satyagraha en Akhnaton. Dramatische minimal music, gespeeld met een adembenemende intensiteit. Het instrumentale La Sindone is een toonzetting van de lijkwade van Christus die zich sinds 1578 in Turijn bevindt. De muziek volgt het patroon van het weefwerk, om uiteindelijk te cumuleren een grootse, extatische finale. Meer vertrouwd klinkt het hierop volgende verhaal van Cecilia, een Romeinse maagd uit de tweede eeuw die zelfs tot na haar martelaarsdood bleef doorgaan met zingen tot God.

De in Estland gemaakte opnamen klinken groots, met een ruime akoestiek die past bij de religieuze aard van de muziek. De componist was zelf betrokken bij het afmixen van de opnamen. Zowel dirigent Kaljuste als de muzikanten zijn vertrouwd met de klankwereld van Pärt, wat resulteert in uitvoeringen waarin gedrevenheid het wint van absolute zuiverheid of ritmische strakheid. Dat de bedrieglijk eenvoudige noten in de praktijk ontzettend moeilijk precies tegelijk te spelen zijn is hier zeker geen probleem, van verkramping is geen sprake.

Er werd door de extreem gevarieerde schare fanatieke liefhebbers van Arvo Pärt al geruime tijd reikhalzend uitgekeken naar opnamen van nieuw werk. In Principio zal hen niet teleurstellen.

Speelduur: 71:02
In principio (2003) for mixed choir and orchestra