Marc Sinan / Julia Hülsmann - Fas

Jan Luijsterburg | 11 juni 2009

De klassieke gitaar is vaak een eenzaam instrument. Marc Sinan, specialist in oude muziek voor dat instrument, houdt echter niet van beperkingen. Improviseren met andere instrumenten en muzikale kruisverbanden zoeken met andere culturen, zoals de Islamitische, dat trekt hem meer. Dit cumuleerde in een liederencyclus over Aisha, de jongste van de vrouwen van de profeet Mohammed, de liefde van zijn leven.

Marc Sinan / Julia Hülsmann - FasýlHet verhaal wordt verteld in door Marc Schiffer geschreven Engelstalige teksten die als het ware uit de mond van Aisha komen, maar gebaseerd zijn op oude teksten, onder andere uit de Koran. Jazz-zangeres Yelena Kuljić speelt de rol van Aisha, via melodieen die voor een belangrijk deel door pianiste Julia Hülsmann geschreven zijn. Deze worden afgewisseld door improvisaties en composities die hun oorsprong vonden in Koran recitaties die Sinan in Turkije opnam.

De term fasıl staat voor Ottomaanse suïte. Sinan heeft echter allerminst getracht een puur oosterse sfeer te creeren; het perspectief is net zo westers als zijn eigen achtergrond, Duitser met een uit Armenie afkomstige moeder. De muzikale samensmelting van culturen voelt volkomen natuurlijk aan. Grenzen tussen klassiek, jazz, pop en wereldmuziek verdwijnen in deze aanstekelijke, met veel emotie gespeelde, aansprekende cyclus. Een mooie melodie ontroert altijd.

Fasıl werd opgenomen in de beroemde Rainbow studio in Oslo, die garant staat voor de bekende volle, warme ECM klank. Het werken met labelbaas en producer Manfred Eicher vergelijkt Sinan met vogels die broeden in een rotswand. De moeder lazert haar kroost hardhandig het nest uit, en tijdens hun vrije val leren ze op sierlijke wijze vliegen. Om te concluderen: “Fliegen ist ein sehr gutes Gefühl”. Luisterend naar de CD kun je dat gevoel alleen maar delen.

Marc Sinan – guitar, Yelena Kuljic – vocals, Lena Thies – viola, Julia Hülsmann – piano, Marc Muellbauer – double-bass, Heinrich Köbberling – drums, percussion
Speelduur: 60:55, 14 tracks
Label: ECM records