King Crimson - Eyes Wide Open

Jan Luijsterburg | 10 juli 2009

Sinds Robert Fripp illegale bootlegs van King Crimson ging bestrijden door ze zelf uit te geven is er bepaald geen gebrek aan liveopnamen van deze inmiddels 40 jaar oude band. Beeldmateriaal is schaarser, maar daar wordt iets aan gedaan via deze dubbel-DVD met concerten uit Londen (2000) en Japan (2003).

King Crimson - Eyes Wide Open Het gaat hier om de meest recente incarnatie van de band, met naast constante factor Fripp bestaande uit Adrian Belew, Trey Gunn en Pat Mastelotto. De bezetting die de studioalbums The ConstruKction of Light (2000) en The Power to Believe (2003) maakte. Het gespeelde repertoire komt bijna volledig van die albums, aangevuld met improvisaties en een cover van Heroes van David Bowie. Op het origineel speelde Fripp ook, dus zo vreemd is die keus niet.

Waar het gebruikelijk is dat bands visuele middelen gebruiken om de muziek aan de man te brengen, is eigenheimer Fripp daar wars van. Gewoon is hem gek genoeg als het om andere zaken dan muziek gaat. Op het podium dus geen plaats voor frivoliteiten. Zijn ogen kunnen slecht tegen fel licht, dus staat hij nagenoeg onzichtbaar in schemerig blauw. Aleen Belew beweegt soms een beetje, verder houdt men zich verre van de universele gebarentaal van de rock. Uitgestreken gezichten, opperste concentratie. In combinatie met de virtuoze, veelal buitengewoon stevige muziek – niet toevallig toerde de King Crimson in deze periode met de band Tool – betrap je je er dan al snel op hoe geconditioneerd je bent. Het beeld biedt wel degelijk toegevoegde waarde. De sobere registratie benadert de ervaring ‘erbij’ te zijn, daar waar deze buitengewoon complexe muziek tot stand komt.

Zowel de beeld- als de geluidskwaliteit van de Japanse opnamen zijn superieur aan de ‘bootleg’ beelden uit Shepherds Bush Empire in Londen. Die tweede DVD is echter interessant door het forse pakket improvisaties dat gedurende de hele tournee is verzameld (alle optredens werden vastgelegd). Op de momenten in het optreden waar het tijd is voor zo’n improvisatie wordt er een willekeurig stuk getoond, zodat je iedere keer dat je de DVD draait een ietwat ander concert ziet. Storend is dat de speler wel even moet zoeken, maar gelukkig zijn de stuk voor stuk interessante improvisaties ook apart te bekijken.

Label: Panegyric / DGM
Speelduur: bijna 5 uur
Website: