Jeff Buckley - Grace Around the World

Jan Luijsterburg | 27 augustus 2009

In hoeveel uitvoeringen wil je dezelfde nummers in de kast hebben? Mary Guibert, beheerder van de nalatenschap van haar al weer 12 jaar dode zoon, zag de oude videobanden van Jeff’s televisieoptredens terug en bedacht dat het aardig zou zijn uit die opnamen een live versie van het enige echte album dat hij bij leven maakte te reconstrueren. Het werd een luxe pakketje, met als extra de documentaire Amazing Grace.

Hoe intens de door stations van over de hele wereld vastgelegde uitvoeringen ook zijn – was Buckley ooit een moment in zijn loopbaan niet extreem intens? – deze uitgave is alleen interessant voor de fans die echt alles willen hebben. Dat geldt bijna altijd voor postume releases van artiesten, maar bij Buckley is de verhouding tussen de hoeveelheid songs die hij maakte en het aantal uitgebrachte versies daarvan wel extreem. Rond Grace was er al de aanloop (Live at Sin-e en Songs to No-One, het duoalbum met Gary Lucas), de singles, de videoclips, de outtakes (op de Legacy Edition van Grace), de kladjes voor een opvolger (My Sweetheart the Drunk) en natuurlijk de live-albums op CD (Mystery White Boy, Live at L’Olympia, Live from the Bataclan) en DVD (Live in Chicago). Daar nog iets essentieels aan toevoegen wordt natuurlijk steeds moeilijker, maar Guibert is onvermoeibaar.

Ze slaagde niet helemaal in haar opzet, omdat Benjamin Britten’s Corpus Christi Carol zelden of nooit op de setlist stond. Het nummer werd vervangen door het niet zeer briljante, nooit in studioversie verschenen What Will You Say. Beeld en geluid zijn erg wisselend van kwaliteit; voor de televisie werden vaak dezelfde nummers gespeeld, dus het was sprokkelen om de boel zo compleet mogelijk te krijgen. MTV was, vanuit verschillende dependances op de wereld, de belangrijkste leverancier. Vijf nummers staan in twee uitvoeringen op de DVD, de CD is identiek maar bevat drie nummers minder. Op de DVD wordt de muziek afgewisseld met interviewfragmenten en er zijn wat archiefopnamen als bonus toegevoegd, waaronder een gesprekje met fotografe Merri Cyr in de toerbus. Het blijft een genoegen om naar deze onnavolgbaar briljante muzikant te kijken, maar om stellen dat hier uitvoeringen bij zitten die eerder uitgebrachte versies doen verbleken zou zeer bezijden de waarheid zijn.

Het aardigste onderdeel van deze set is schijfje 3, een DVD met de documentaire Amazing Grace. In deze door fans Laurie Trombley en Nyla Bialek Adams gemaakte film wordt het verhaal van de korte carrière in sandwichvorm doorkruist met mensen die vertellen hoe zijn in hun leven of werk nog altijd geïnspireerd worden door Buckley. Begrijpelijk dat deze film de goedkeuring van Mary Guibert wel weg kon dragen, waar dit niet gold voor het ooit door het VPRO uitgezonden Goodbye and Hello van de Nederlandse filmmaakster Jasmina Fekovícs. De aandacht die daarin besteed werd aan de meer duistere kant van het karakter van Jeff Buckley en de rol van zijn moeder in de levensloop viel wat minder in goede aarde, waarop Guibert de ban uitsprak werd en de film onder juridische dreiging definitief op de plank belandde. Jammer dat de nalatenschap zo in het teken gehouden wordt van de mythevorming.

DVD Grace Around the World: 15 tracks + bonus, speelduur 86 minuten
CD Grace Around the World: 12 tracks, speelduur 76 minuten
DVD Amazing Grace: Jeff Buckley, speelduur 62 minuten