Dire Straits - Brothers In Arms

Jan de Jeu | 25 september 2009

Bijna vijfentwintig jaar geleden is het alweer dat dit bestverkochte album van Dire Straits verscheen. Destijds was het de belangrijkste zilveren schijf waarmee het nieuwe medium cd gepromoot werd. Tussentijds is het album alweer vele malen en op meerdere geluidsdragers opnieuw uitgebracht.

Dire Straits - Brothers In ArmsDat het album nu voor de zoveelste keer opnieuw onder de aandacht gebracht wordt, bewijst de niet aflatende populariteit ervan. Dat het ditmaal weer gebeurt op lp doet een analoog hart als het mijne goed. Temeer daar deze versie zoveel beter klinkt dan de allereerste persing die ik in de kast heb staan. Dat heeft ongetwijfeld te maken met een betere kwaliteit vinyl en met de toegenomen dikte van de plaat. Maar daarnaast verdenk ik de platenmaatschappij er nog steeds van dat zij in 1985 de geluidskwaliteit van de lp versie bewust ondergeschikt hebben gemaakt aan die van de uitvoering op cd.

Ik ben voorlopig dus weer niet uitgekeken op deze lp maar voor wie daar zin in heeft is het mogelijk om een vergelijking te maken met de mp3 versie waarvoor de koper van deze lp een gratis download code krijgt. Welk formaat u ook kiest, de muziek is tijdloos mooi met fraai gitaarwerk van Mark en de zijnen, ditmaal uitgebreid met de vocalen van Sting in Money for Nothing. Alleen het titelnummer Brothers In Arms en opener So Far Away zijn de aanschafprijs al waard. Om nog maar niet te spreken van de diverse gastoptredens van bekende musici als de broertjes Randy en Michael Brecker.