Jakob Lindberg - Silvius Weiss – Lute Music II

Jan Luijsterburg | 26 november 2009

Jakob Lindberg heeft de overtuiging dat de keuze van het instrument essentieel is voor het spelen van klassieke muziek. Lang niet alle muzikanten kiezen voor instrumenten uit de tijd waarin vertolkte werken gecomponeerd werden, maar Lindberg dus heel bewust wel. Op zijn eerste CD met vroege luitwerken van Silvius Weiss werd een schitterende Sixtus Rauwolf gebruikt. Late werken van dezelfde componist vragen weer om iets anders.

Jakob Lindberg - Silvius Weiss – Lute Music IIHet boekje bij deze CD bevat een uitvoerig essay over de instrumenten die Silvius Weiss (1687-1750) gebruikte. Interesse voor oude instrumenten is een recent fenomeen, vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw. Andres Segovia nam wat luitstukken op zijn repertoire voor gewone klassieke gitaar, waarbij hij werken die hij in opdracht door de Mexicaanse componist Manuel Ponce liet maken op zijn programma zette als gecomponeerd door Weiss. Het publiek zou het verschil toch niet horen. Die instelling veranderde ingrijpend. Door intensief onderzoek werden oude instrumenten teruggevonden en ofwel gerestaureerd ofwel nagebouwd. Authenticiteit werd belangrijk.

Weinig mensen zullen alle melodieen die Weiss ooit componeerde in hun hoofd hebben. Er bleven meer dan 100 sonates bewaard, meestal bestaande uit zes delen elk, en daarnaast zijn er nog 90 losse stukken, vaak onderdelen van andere niet volledig bewaard gebleven sonates. Veel ging er ook verloren.

Deel II van Lindberg’s keuze uit dit immense oeuvre bevat twee late sonates en het bekendste stuk dat Weiss componeerde, Tombeau sur la mort de M. Comte de Logy, opgedragen aan een illuster voorganger in de rijke luitistentraditie. Het zijn werken in grootse stijl, en die vragen om een passend instrument. Het is een luit met 13 koren (paren van snaren), gebouwd door Michael Lowe in 1982.

De klank is geweldig, en de muziek ook. Levendig, schitterend spel maakt deze rijkgevulde CD tot een aanwinst voor liefhebbers van luit en barokmuziek, maar ook gewoon voor mensen met een brede muzikale smaak die eens iets anders willen horen.

Speelduur: 76:32
Silvius Leopold Weiss (1687-1750)
Sonata No. 39 in C major