Mercedes Sosa – Cantora

Eric de Boer | 23 december 2009

Eén van de meest invloedrijke muzikale personen in Latijns Amerika van de afgelopen decennia is toch wel deze zangeres geweest. Vlak voor haar dood heeft de Argentijnse Mercedes Sosa samengewerkt met de grote Latijns Amerikaanse artiesten van dit moment, wat een aparte compilatie tot het gevolg had.

Mercedes Sosa – CantoraCantora is het zesendertigste album dat Mercedes Sosa achterlaat aan de wereld. De zangeres stierf begin oktober van dit jaar aan de gevolgen van een zware en slepende ziekte aan ondermeer de nieren en aan haar lever. Ze werd 74 jaar oud. Sosa was vooral in eigen land bekend komen te staan door haar zang en haar politieke overtuigingen die ze graag uitte. In Argentinie is ze voorvechter geweest van onder andere vrijheid van meningsuiting en nam ze het voortouw in de strijd om de mensenrechten. Niet voor niets is Sosa dan ook een geliefd persoon geworden in en rond eigen land.

Dit maakt ook dat vele in die contreien (en sommigen ook daarbuiten) bekende artiesten als Shakira, Daniela Mercury of Charly Garcia maar al te graag meewerkten aan dit project, dat toevallig (?) ook geheel gedocumenteerd werd. Het resultaat is een geheel Spaanstalig album dat zich nestelt in de warme roots van de zang van de Argentijnse; doorspekt met passie en emotie vertolkte zang, die naar elegieen neigen. Sosa kreeg het namelijk voor elkaar om intens gegriefd en doorleefd te klinken, precies wat het onderdrukte Argentijnse volk zo erg voelde maar niet konden of mochten uiten. De samenwerkingen op dit album zijn dus even intens als magisch, met Latin folk, dansbare muziek, een combinatie van Sosa’s stem met rap, bluesrock en natuurlijk de mooie rustiger combinaties van twee verschillende stemmen.

De bijgeleverde dvd biedt een ducumentaire over dit project, met Mercedes Sosa veel aan het woord en een prettige mix van de muziek in de (soms autobiografische) omlijsting van de film. Verder zijn als ‘extra’s’ toegevoegd een biografie, Mercedes’ gewonnen onderscheidingen en prijzen, een fotogalerij en een soort filmpje met mooie gitaarmuziek en foto’s van Sosa. De opnamen van de negentien tracks lange cd en de stereo dvd zijn bovengemiddeld en bieden de kijker/ luisteraar prima vertier.

Label: Sony Music
Speelduur: cd: 75:13 minuten – dvd: plm. 90 minuten