9

Jan Luijsterburg | 11 maart 2010

Er is in deze animatiefilm niet veel meer over van wat eens onze wereld was. Er zijn alleen een paar genummerde juten robotpoppen die de beschaving moeten redden, maar die krijgen meteen te stellen met moordlustige machines. Dit visuele hoogstandje ging op 09/09/09 in première, en de kijkwijzer beoordeelde de film in de nieuwe categorie 9 (en ouder). Een niet alleen stijlvolle, maar ook begrijpelijke keus, want 9 is best huiveringwekkend.

Tim Burton 9Het verhaal van Shane Acker is een klassiek Amerikaanse successtory. Vier jaar werkte hij in het kader van zijn filmstudie aan een korte 3D animatiefilm die de aandacht trok. Toen hij er een Oscar mee won was het hek van de dam. Het leek Tim Burton een goed idee het verhaal verder uit te werken tot een lange speelfilm en Acker kreeg meteen een team van professionals om zich heen. Neus in de boter, en Acker ontwikkelde zich als we de complimentjes in de making of mogen geloven tot een perfecte teamspeler.

Op deze rijk met bonusmateriaal gevulde ‘special edition’ DVD staan zowel de korte als de lange versie van 9, allebei voorzien van een commentaarkanaal. De korte versie is geheel zonder tekst, in de lange geeft een sterrencast met onder meer Elijah Wood, John C. Reilly en Jennifer Connolly stemmen aan de vertederende wezentjes. Hierdoor wordt iets meer duidelijk over de achtergrond van het verhaal, wat wel ten koste gaat van het mysterie. Een wetenschapper, zo blijkt, gaf de wezens elk een deel van zijn ziel om het leven op aarde door te laten gaan na het verdwijnen van de mensheid, die het onderspit moest delven in de strijd tegen de ook zelf gecreeerde machines.

Het verhaal lijkt alomvattend maar heeft desondanks weinig om het lijf. Het klassieke gegeven van de strijd tegen het kwaad, the beast, gevolgd door de zelf geactiveerde machine, krijgt vooral vorm in spectaculaire gevechten van bijna nostalgische Indiana Jones allure en een tenenkrommend sentimenteel eind, cumulerend in de opgezwollen slotwoorden, bijna een slogan: This world is ours now. It’s what we make of it.

Tim Burton 9

Net als bij Avatar liggen bij 9 de kwaliteiten puur op het visuele vlak. Sfeer en techniek doen denken aan de Tsjechische grootmeester Jan Švankmajer en de animatiefilms van Tim Burton. Dat is genieten van de mooie plaatjes, maar het gebrek aan plotontwikkeling laat toch een wat leeg gevoel achter. 9 is uiteindelijk een imponerend staaltje razend knap, met veel enthousiasme gemaakt puur entertainment.

Verenigde Staten, 2009
Speelduur: 76 minuten
Regie: Shane Acker