Brahms / Lazic – Piano Concerto No. 3 in D major (after Violin Concerto, op. 77)

Jan Luijsterburg | 18 maart 2010

Brahms schreef maar twee pianoconcerten, dus dat we hier met een derde geconfronteerd worden is op het eerste oog vreemd. Maar het staat er meteen al achter: het gaat hier eigenlijk om het beroemde vioolconcert, maar dan met een door de jonge Kroatische pianist Dejan Lazic omgewerkte solopartij, inclusief nieuwe cadens. Aan de orkestpartituur veranderde hij niets.

Brahms / Lazic – Piano Concerto No. 3 in D majorLazic, in ons land onder meer bekend van zijn samenwerking met cellist Pieter Wispelwey, volgde het voorbeeld van Bach en Beethoven die hun vioolconcerten ook ‘vertaalden’ naar het klavier. Van hen leerde hij dat terughoudendheid geboden is. Waar een violist twee handen nodig heeft om één of twee tonen te produceren kan de pianist met iedere vinger geluid voortbrengen, dus dat kan de balans aardig verstoren. Een bescheiden inzet van de linkerhand is daarom aangewezen. Nu dacht Brahms al wel erg vanuit de piano. Het vioolconcert gold lange tijd als onspeelbaar moeilijk – wat dat betreft is het idee van een pianobewerking niet vreemd. Lazic licht een en ander toe in een video op http://www.channelclassics.com/dejanbrahms.html.

Hij sleutelde vijf jaar aan de transciptie en legde het resultaat vast middels een fraaie concertregistratie met het Atlanta Symphony Orchestra onder directie van Robert Spano. Het stuk overtuigt zeer en komt over als volkomen authentiek. De kwaliteiten van de solist dragen in hoge mate bij aan de waardering. Na zijn prachtige Schubert SACD is deze opname een demonstratie van zijn kunnen als solist bij een orkest.

Als toegift zijn er de twee rapsodieen opus 79 uit het jaar waarin ook het vioolconcert geschreven werd: 1879, en een jeugdwerk van Brahms, het Scherzo opus 4. Dit is zijn vroegst overleverde werk, sterk geïnspireerd door Beethoven, Chopin en Schubert, gecomponeerd toen hij 18 was. Opgenomen in het Eindhovense Muziekcentrum Frits Philips, net als het concert schitterend van spel en klank.

Speelduur: 66:10
Dejan Lazic - piano
Atlanta Symphony Orchestra