Matthäus-Passion, La Petite Bande met Sigiswald Kuijken

Eric de Boer | 18 maart 2010

In deze tijd kan het ook niet anders dat er veel naar passiemuziek geluisterd wordt. Onlangs kwam er een hybride sacd op de markt met één der bekendste passiespelen, het verhaal van Jezus’ lijdensweg volgens het evangelie van Matthäus, gecomponeerd door J.S. Bach.

Matthaus Passion - La Petite BandeDit oratorium is veruit het meest bekende –en langste- werk van Johann Sebastian Bach. Het is volgens de overlevering geschreven in 1728, terwijl recent onderzoek heeft uitgewezen dat er steeds meer aanwijzingen dat het stuk stamt uit 1729 en voor een veel kleiner gezelschap geschreven zou zijn. Zo zou Bach slechts beschikking heben gehad over weinig vocalisten en het stuk derhalve ook voor een kleiner gezelschap hebben geschreven. Er zijn later nog vele wijzigingen door de meester zelf aan het stuk doorgevoerd, met als resultaat het uiteindelijke oratorium stammende uit 1736.

La Petite Bande is een solistische zangersgroep/ barokorkest, opgericht door en onder leiding van de meervoudig bekroonde violist Sigiswald Kuijken, die ook bekend is van het Kuijken Strijkkwartet. Kuijken en de zijnen streven naar een zo authentiek mogelijke uitvoering van de -veelal religieuze- muziekstukken. Zo ook bij deze uitvoering van Bach’s Matthäus Passion. Kuijken koos voor historische instrumenten (met twee orgels) en geen groot koor, de solisten verzorgen de koorpartijen. Minimalistisch zoals Bach het volgens de laatste onderzoeken ooit bedoeld zou hebben.

En dat is goed hoorbaar. Het over drie sacd’s verdeelde werk klinkt helder, erg helder. De transparantie is dusdanig aanwezig dat ieder woord en zelfs de plaatsing van iedere solist of musicus met gemak te volgen of te plaatsen is. De minimalistische setting van La Petite Bande maakt van Bach’s werk een controversiele uitvoering, die echter wel prettig `aanvoelt` en de luisteraar bij de tekst betrekt. Daarentegen werkt een dergelijke vertolking wel wat klinisch, steriel zo u wilt. Het is vooral even wennen aan de koorstukken, die een stuk kleiner klinken dan de luisteraar doorgaans gewend is. Positief weer zijn de vertolkingen van bijvoorbeeld de aria’s. Luister maar eens naar het ingetogen maar briljant door een altsoliste vertolkte Erbarme Dich het door een sopraan gezongen Aus Liebe.

Om van deze gewijde muziek te kunnen genieten behoeft de luisteraar in het geheel niet gelovig te zijn, hoewel enige kennis van de Bijbel wel meer begrip voor het stuk met zich meebrengt. De drie sacd’s zitten verpakt in een mooie kartonnen hoes en worden begeleid door een 117 pagina`s tellend boekwerk met een voorwoord/ uitleg en twee andere vertalingen. Meelezen is dus geen probleem. Voeg daaraan toe de audiofiele opname en de wel heel erg vriendelijke prijsstelling en een positief oordeel kan niet uitblijven!

Label: Challenge Records
Speelduur: Cd1 – 68:05 minuten
Cd2 – 51:24 minuten