Cargo 200

Jan Luijsterburg | 11 april 2010

Aleksei Balabanov maakt schokkende, cynische films over de situatie in Rusland. Lang niet al zijn films zijn hier uitgebracht, maar na zijn hit Brat kreeg Cargo 200 weer een roulatie in de filmhuizen. De film toont hoe het land in 1984, aan de vooravond van de perestrojka, op vele fronten aan de afgrond verkeerde. De titel is de codenaam voor de lading van vrachtvluchten uit Afghanistan, bestaande uit de lichamen van slachtoffers van de oorlog in Afghanistan.

Het begint nog gezellig. Twee broers drinken een biertje op een terras. De een is militair en spreekt over de politieke situatie. De ander is professor, hoofd van de afdeling wetenschappelijk atheïsme, een communist van de oude stempel. De ouders hebben het armoedig, maar de kinderen van de militair zijn levensgenieters. Een dochter komt binnen met een hip vriendje, Valera, gehuld in CCCP T-shirt.

In de avond gaat het meteen mis. De professor krijgt op weg naar huis autopech en belandt bij een stokerij van bijzonder sterke wodka. Terwijl een Vietnamese bediende de auto repareert ontstaat een diepgravend gesprek met de eigenaar over het bestaan van god en de ziel. Even later komt ook Valera daar aan voor een afzakkertje met een net opgeduikeld nieuw vriendinnetje. Zij ontpopt zich, samen met een ook aanwezige politieman, tot de tragische hoofdpersoon van het verhaal. Valera drinkt zich in no-time onder de tafel en de politieman blijkt een perverse psychopaat die zijn agressieve gedrag perfect weet te combineren met zijn dagelijks beroep. De locatie ontpopt zich als een waar spookhuis.

Alles aan Cargo 200 is grauw en lelijk, maar een spannend verhaal neerzetten kan Balabanov prima, al zijn onwaarschijnlijke toevalligheden niet van de lucht. Tegelijk is de politieke lading van zijn verhaal niet te missen; subtiliteit kan de regisseur onmogelijk verweten worden. Al is het maar door de meest ongemakkelijke beelden voortdurend te combineren met vrolijke Russische hits uit de periode.

Bonusmateriaal in de vorm van een interview met de regisseur bevindt zich niet op de DVD maar aan de binnenkant van de verpakking.

Rusland, 2007
Speelduur: 85 minuten