Manu Katché – Third Round

Eric de Boer | 11 mei 2010

Het bekende muzieklabel ECM Records heeft de afgelopen tijd veel nieuwe titels uitgebracht. Met grote namen, onbekenden en verassende muziek. Eén van de bekendere namen is die van Manu Katché.

Third Round is de toepasselijke titel van het nieuwe album van de jazz-drummer. En hoewel zijn naam bij het grote publiek minder bekend zal zijn, zal menig muziekliefhebber zijn werk in de muziekcollectie hebben.
Want Katché heeft meegewerkt aan albums van o.a. Sting, Loreena McKennit, Dire Straits, Peter Gabriel en Jan Garbarek, om maar enkele grote namen te noemen. Aardige staat van dienst dus.

Third Round, zo betiteld omdat dit het derde album is dat Katché maakt op het ECM label, kent vrolijke jazzmuziek met hier en daar wat popneigingen. Met de toevoeging van Jason Rebello (die al samen met hem in Sting`s band speelde) op piano, Tore Brunborg op saxofoons, Pino Palladino op de elektrische bas, Jacob Young op de gitaren en Kami Lyle op de trompet heeft Manu een fijn stel muzikanten om zich heen vergaard, die op de meeste tracks goed op elkaar ingespeeld lijken. Als de trompettist Lyle op de track Stay With You ook nog eens een vocale duit in het muzikale zakje doet lijkt het geheel wat onzeker op me over te komen. Een enkel experiment?

De opname van Third Round is formidabel, liefhebbers van rustige luisterjazz zullen dit album met open armen ontvangen. Verwacht geen uitspattingen, maar eerder een timide uitgesproken album waarop ieder instrument een eigen plek heeft en af en toe op de voorgrond treedt. Elf tracks jazz, ideaal om de balans in uw hifi-systeem eens mee uit te testen, of als rustige muziek om ’s avonds met een gevuld glas te genieten.

Aanvullende info:

Label: ECM Records (ECM 2156)
Speelduur: 44:36 minuten