Igor Stravinsky – Monumentum, Mass, Choral-Variationen, Symphonie de Psaumes

Jan Luijsterburg | 06 juni 2010

De loopbaan van Stravinski lijkt wel een beetje op die van veel grote namen uit de populaire muziek. Beginnen met sensatie en commercieel succes en dan op zoek naar verdieping en nieuwe invalshoeken. Als je je Sacre Du Printemps al achter de rug hebt is nog harder en woester een doodlopende weg. Stravinski kwam tot nieuwe vormen door zich te verdiepen in renaissance en barok en er een moderne draai aan te geven.

Igor StravinskyDe werken op deze SACD behoren niet tot zijn meest gespeelde. Monumentum is het instrumentale resultaat van het ‘hercomponeren’ van drie madrigalen van Gesualdo, de Choral-Variationen over een Duits kerstlied is oorspronkelijk van Bach. Stravinski voert de complexiteit van dit stuk nog eens flink op door melodielijnen toe te voegen, steeds in de stijl van Bach. Ook de mis en de Psalmensymfonie, het bekendste stuk van deze schijf, zijn sterk beïnvloed door de renaissance. Interessant als specialisten in de oude muziek als Philip Herreweghe (en eerder Christopher Hogwood met zijn prachtige Pulcinella CD uit 1990) zich op deze muziek werpen. Het resultaat klinkt desalniettemin modern, ook nu nog.

Omdat Stravinski de meeste van zijn composities ook zelf opgenomen heeft - de 22 cd box met al zijn Colombia opnamen is zowel een bizar koopje als een absolute must voor iedere muziekliefhebber - is er een duidelijke maatstaf. De componist staat voor een immer frisse no nonsense aanpak met stevige tempi, geen romantisch gedoe. Bijna niemand houdt Stravinski bij. Zo neemt Leonard Bernstein in zijn versie uit 1977 ruim 20 minuten voor de Mis, die bij de componist nog geen een kwartier duurt. Dan heb je het echt over een totaal ander stuk. Herreweghe presteert het om alle live door vooral de blazers van de Vlaamse Philharmonie gespeelde en door het Collegium Vocale Gent gezongen stukken op deze plaat nog een fractie sneller te spelen dan Stravinski. Geweldig fris en sprankelend, en dat zonder uit de bocht te vliegen.

In Stravinski’s opnamen worden talrijke tekortkomingen in spel en opnamekwaliteit gecompenseerd door sfeer en autoriteit. PentaTone staat voor perfecte surroundopnamen, en wat dat betreft stellen de technici van Polyhymnia (vroeger het opnameteam van Philips Classics) niet teleur. Ook hier ontbreekt het niet aan sfeer, alleen anders. Een mooi pleidooi voor deze unieke, altijd fascinerende muziek. Vooral het eerste en laatste deel van de Psalmensymfonie bevatten onvertegelijke kippenvelmomenten.

Speelduur: 50:47
Monumentum (1960) Pro Gesualdo di Venosa ad CD Annum, recomposed for instruments
Mass (1948) For mixed chorus and double wind quintet