Adrift

Jan Luijsterburg | 23 juli 2010

Met een film kom je nog eens ergens. In Hanoi bijvoorbeeld. Vietnam heeft een seksuele moraal die niet vergelijkbaar is met de onze. Trouwen met iemand die je nauwelijks kent is heel gewoon, maar dan die huwelijksnacht. Dat de bruidegom na een partijtje ritueel zuipen tot niets meer in staat is valt nog te begrijpen, maar als hij ook in de wittebroodsweken geen oog heeft voor zijn smachtende vrouw is er toch echt iets mis.

Een moederskindje is het, die Hai. De mooie Duyen houdt zich groot, maar lucht uiteindelijk in bedekte termen haar hart bij haar ziekelijke vriendin Cam. Die weet nog wel een lekkere kerel, maar deze Tho blijkt een gevaarlijk type. Zo’n viriele man, dat is wel schrikken voor Duyen, maar een reisje naar zee – voor haar werk maakt ze Hai wijs – brengt op dramatische wijze de achterkant van Tho’s immorele charmes aan het licht. Dan is uiteindelijk het samenzijn met Cam nog het warmst. Ondertussen ontmoet taxichauffeur Hai een meisje dat net op de loop is voor haar goklustige vader.

Seks is een onderwerp waar je als Vietnamees filmmaker niet heel ver in kunt gaan. De coverfoto is zo ongeveer het enige naakt dat er te zien is, zoenen en aanraken zijn al helemaal niet aan de orde. Die beperking leidt tot broeierige verdichting, al staat juist de pijn om het ontbreken van intimiteit centraal in deze mooie film. Het medium wordt optimaal gebruikt om sfeer op te roepen en het niet getoonde subtiel te suggereren. Ongeveer het tegenovergestelde van porno, maar daarom niet minder prikkelend voor wie er gevoelig voor is. Homoseksualiteit wordt nergens expliciet benoemd, maar als je Cam en Duyen samen ziet weet je genoeg.

Ondanks een klein budget, beschikbaar gesteld door het Hubert Bals fonds van Filmfestival Rotterdam, ziet de film er zeer verzorgd uit. De donkerende beelden waden in warme kleuren die sterk bijdragen aan de bijzondere sfeer. Ook zijn er mooie plaatjes van de kust en van de straten van Hanoi, vol krioelende bromfietsen. De opvallende soundtrack mag evenmin onvermeld blijven. Een mooi inkijkje in het leven van een cultuur die wellicht het best omschreven wordt door de titel van de film: stuurloos.

Vietnam, 2009
Speelduur: 101 minuten
Regie: Bui Thac Chuyen