The Most Distant Course

Jan Luijsterburg | 24 augustus 2010

Dit lijkt me nu echt een film voor hifi-liefhebbers die hun fascinatie voor geluid in een bredere context willen verkennen. Geluid als drager van emotie, daar hoeft geen muziek aan te pas te komen. Een net bij een filmproductie ontslagen geluidsman verwerkt zijn liefdesverdriet door de geluiden van zijn land Taiwan vast te leggen en op cassettebandjes op te sturen naar zijn ex.

‘De geluiden van Formosa’ noemt Tang zijn project, naar de oude Portugese naam voor Taiwan. Hij trekt vooral langs de oostkust van het eiland, waar hij met name het geluid van de zee opneemt. Aangezien zijn vriendin verhuisd is komen de bandjes aan bij de nieuwe huurster van het appartement in hoofdstad Taipei. Deze Yun lijdt aan een moeizame driehoeksrelatie met een getrouwde man. Als ze de bandjes die één voor één in de brievenbus vallen na lang aarzelen gaat beluisteren raakt ze snel verslaafd. Ze koopt een ouderwetse walkman en loopt de hele dag met een koptelefoon rond. De fascinatie neemt de vorm van een verliefdheid aan en Yun gaat op zoek naar de plaatsen die bij de geluiden horen.

Resultaat is een even merkwaardige als poëtische roadmovie, waarin ook nog een gefrustreerd geraakte psychiater rondloopt die plots op zoek is gegaan naar een jeugdliefde en Tang tegen het lijf loopt. Zoals altijd bij roadmovies is het verhaal op zich niet zo belangrijk. Het gaat om de reis en de ontwikkeling die de personages doormaken. Zoals de titel, tevens het centrale zinnetje in het lied dat de aftiteling begeleidt, al aangeeft: mensen kiezen niet de kortste weg om hun bestemming te bereiken.

Als kijker reis je geboeid mee en krijg je meteen een mooi beeld van het dagelijks leven in Taiwan, in de stad en op het platteland. Er wordt mooi ingetogen gespeeld, al is de rol van Tang wel wat wonderlijk gecast met een erg jeugdig uitziende acteur.

Op technisch gebied is er veel aan te merken op de DVD mastering. Niet anamorf, dus in 4:3 formaat met zwarte stroken onder en boven, eigenlijk niet meer van deze tijd. Gevolg is een vlekkerig beeld waarin eigenlijk alleen de ondertitels echt scherp zijn. In die zin komt de liefhebber van technische perfectie helemaal niet aan de trekken, maar het gaat natuurlijk primair om de kwaliteit van de film, en die is zeer de moeite waard.

Taiwan, 2009
Speelduur: 112 minuten
Regie en scenario: Jing-Jie Lin