DJ Von Rosenthal De La Vegaz - Nouvelle Classique, a classical music dj mix

Eric de Boer | 20 oktober 2010

Een spannend klinkende artiestennaam, de termen ‘mix’ en ‘dj’ in de aankondiging. Een gelikte albumcover met een bebrilde artiest en een vreemde vrouw met een geleende Maserati achter hem voor een slot… Allen veelbelovend voor een muzikale reis langs diverse klassieke werken die aan een groot en jong publiek de wereld van de klassieke muziek zou moeten openbaren.

De hoeveelheid marketing die in dit album is gestopt heeft zijn uitwerking ongetwijfeld wel gehad, de inhoud helaas niet. Want hoeveel ik de aaneengemixte werken van echte musici, componisten en orkesten en een ertussen gepropt stukje filmmuziek probeer te begrijpen, er zit in de hele opbouw van het album geen enkel stukje logica.

Niets ten aanzien van de uitvoerenden overigens, maar hoe krijg je het voor elkaar om simpelweg een stukje van de soundtrack van de film Out Of Afrika klakkeloos voor Händel zijn Lascia Ch’io Pianga (uit de opera Rinaldo) te plakken? Of  zomaar een stuk van Arvo Pärt ergens tussen te plakken om vervolgens te eindigen met een geheel andere muziekstijl? Het doet aan als vloeken in de kerk.

Ik heb gewoon niet het gevoel dat de in Amsterdam wonende DJ veel gevoel heeft bij de muziek. De overgangen zijn nogal statisch en bijna amateuristisch te noemen. Het idee voor een mix van klassieke muziek is ook niet nieuw meer, hoewel er enig krediet naar de man uitgaat voor het weglaten van elektronische beats, hi-hats of handclaps… Wie geld overheeft en interesse heeft in klassiek kan zijn geld beter besteden aan één van de ‘Aangenaam… Klassiek’ samplers dan aan dit samengeraapte werk. Wellicht dat dit op Lowlands of op een feestje meer doet met de luisteraars.Iets meer compassie of respect met de muziek en vooral het soort klassiek had geresulteerd in een meer samenhangend album. Jammer…

Aanvullende info:
Label: Universal
Speelduur: 78:30 minuten