The Kids Are All Right

Jan Luijsterburg | 12 april 2011

Het leven van een gewoon gezin met opgroeiende kinderen kan aanleiding genoeg zijn voor een aantrekkelijke film. Zeker als er zo vitaal en levensecht geacteerd wordt als in deze. Dat de ouders allebei vrouw zijn wordt verheerlijkt noch geproblematiseerd. Gewoon een gegeven, niet meer dan dat. Als de spermadonor op het toneel verschijnt ontstaat er echter deining.

Het idee kwam van de 15-jarige Laser, maar de actie wordt uitgevoerd door zijn zus Joni, want die is 18 en kan de identiteit van hun beider biologische vader opvragen. Deze Paul (Mark Ruffalo) blijkt een overjarige hippie die een biologisch restaurantje runt en heel relaxt de vrije jongen uithangt. Best een verschil met de sfeer thuis, met als moeders de tamelijk gestresste arts Nic (Annette Bening) en de onzekere, maatschappelijk minder geslaagde Jules (Julianne Moore), die het nu maar eens wil proberen als tuinarchitect.

Met de nieuwgevonden vader ontstaat een prettig contact. Dan volgt onherroepelijk het moment dat de moeders er weet van krijgen en ook kennis met hem maken. Het levert Jules haar eerste opdracht en een slippertje op – nog wel met een man! Met Nic deelt Paul een passie voor zangeres Joni Mitchell, de dochter heeft haar naam niet toevallig. Ook dat schept een band. Crisis met volop soapachtige verwikkelingen, maar geloofwaardig en met veel humor gebracht.

Eigenlijke bron van de algehele ontregeling waaraan het zo stabiel ogende gezin ten prooi valt is het feit dat Joni gaat studeren en dus op kamers gaat. Afscheid van een deel van je leven.

The Kids Are All Right is een bijzonder onderhoudende relatiekomedie. Met inhoud, maar zonder zwaar op de hand te worden. De manier waarop emoties met een lichtelijk overdreven gevoel voor theater in woorden omgezet worden is in onze ogen ‘typisch Amerikaans’, maar dat gaat niet ten kosten van de authenticiteit of herkenbaarheid.

Regisseuse Lisa Cholodenko (High Art) weet gevoelige snaren te raken in haar optimistische film en vermijdt boodschapperigheid. Naast de genoemde sterren overtuigen ook de kinderen met zeer natuurlijk spel. Vooral Mia Wasikowska, die ook al schitterde in de serie In Treatment, is geweldig.

Hoewel dit geen film is die het van visuele hoogstandjes moet hebben is het prettig dat de beeldkwaliteit van deze blu-ray prima is. Ook de soundtrack is zeer de moeite waard, met songs van onder meer Deerhoof, Tame Impala, Fever Ray, CSS, MGMT en David Bowie. Als extra is er alleen een zeer kort maar wel informatief item van het filmprogramma Prime.

VS 2010
Speelduur: 106 minuten
Regie: Lisa Cholodenko