Les petits mouchoirs

Jan Luijsterburg | 09 juli 2011

Een man stapt tegen de ochtend in benevelde toestand op zijn scooter. Had hij beter niet kunnen doen. In het ziekenhuis maken we kennis met zijn vrienden, waarmee hij ieder jaar samen de vakantie doorbrengt in het zomerhuis van Max, de meest welgestelde van het stel. Moeten ze nu wel gaan, met Ludo half dood op de intensive care? Compromis wordt om de vakantie een weekje te bekorten. Over twee weken is Ludo ook vast wat beter aanspreekbaar.

Leugentjes om bestwil, luidt de titel van deze film vrij vertaald. Het smoesje om toch lekker met elkaar de beest uit te kunnen gaan hangen is doorzichtig. Het is zeker niet de enige reden voor spanningen dat het samenzijn aan de schilderachtige zuidwestkust van Frankrijk. Op  relationeel vlak gaat het er namelijk nogal onstuimig aan toe. Twee mannen hebben er een lange reis terug naar Parijs voor over om een verloren geliefde terug te winnen. Of in ieder geval een wanhopige poging daartoe te ondernemen. Een avontuurlijke, maar in de liefde al vaak teleurgestelde vrouw krijgt ongewenst bezoek van haar ‘sex buddy’, maar vooral de liefdesverklaring van fysiotherapeut Vincent aan Max hakt er stevig in. Max is totaal van slag en verziekt de sfeer met zijn neurotische gedrag. Zijn vrouw Véronique blijft er rustig onder, maar uiteindelijk is ook zij het zat.

Regisseur en scenarioschrijver Guillaume Canet neemt ruim twee en een half uur de tijd voor zijn op zich redelijk eenvoudige verhaal. Voordeel is dat je alle gelegenheid krijgt om de acht personages te leren kennen. Saai wordt het zeker niet door humoristische, niet zelden zelfs kolderieke passages. Ook zijn er veel muzikale intermezzo’s met oude popsongs van onder meer Janis Joplin, The Band, David Bowie en Gladys Night, maar ook meer hedendaagse artiesten als Eels, Damien Rice en Antony and the Johnsons. Goed voor de sfeer en voor een tempo dat bij een zomer past. Haast moet je niet hebben om van Les petits mouchoirs te genieten. De haarscherpe beeldkwaliteit van deze blu-ray draagt ook niet weinig bij aan het lome vakantiegevoel dat de film uitstraalt.

Voeg daar nog het zeer overtuigende, realistische acteerwerk van de gehele cast bij en het resultaat is een bijzonder onderhoudende zomeravondfilm. Dit ondanks het feit dat de ontknoping best wat beknopter en vooral minder zwaar melodramatisch aangezet had mogen zijn.

Frankrijk, 2010
Speelduur: 155 minuten
Regie en scenario: Guillaume Canet