The Band – Cahoots (sacd)

Eric de Boer | 06 januari 2012

Het completeren van het heruitgeven van de back-catalogue van de Canadees- Amerikaanse rock-formatie The Band krijgt weer een vervolg op super audio cd. Mobile Fidelity Sound Lab heeft een zwak voor jaren zeventig-rockmuziek en vindt hier ook nog een markt voor.

Het vierde studioalbum van The Band, onder leiding van tekstschrijver, gitarist en pianist Robbie Robertson, is toen het in 1971 uitkwam al door menig recensent verguisd. Nog steeds staat de muziek op Cahoots bol van pre-Americana en kent het invloeden van country en folk. Tekstueel gaven de mannen, die maar niet konden ontkomen aan de geneugten van alcohol en verdovende middelen, op de plaat een waarschuwing dat de mens goed moest gaan zorgen voor de aarde (en het milieu), maar veel critici en fans zagen toch een terugloop in de creativiteit van de vijf heren. Toch klinkt het album niet treurig of zwaar. Er zijn hoogtepunten te vinden in de openingstrack in de vorm van het vrolijke Life Is A Carnival, waarop Allen Toussaint zelfs de hoornsectie komt vertolken. Ook Van Morrison komt een verdienstelijke bijdrage leveren aan de plaat. Op de track 4% Pantomime zingt hij samen met Band-lid Richard Helm, wat meteen een hoogtepunt van het album genoemd kan worden.

Verder noemenswaardig zijn de tracks Smoke Signal, een lekker in het gehoor liggende rocksong, en de Bob Dylan cover When I Paint My Masterpiece. De rest van het album is weliswaar prima vertolkt door de groep, maar mist inderdaad een flinke dosis inspiratie en klinkt niet meer dan gewoontjes. Luister maar naar een track als Volcano of Shoot Out In Chinatown, die vrijwel niet blijven hangen in het geheugen. En dan duren ruim drieënveertig minuten best lang. MoFi meldt dat Cahoots een onopgemerkt juweel is, maar zover zou ik zeker niet willen gaan. De gelimiteerde heruitgave op sacd is goed uitgevoerd maar klinkt af en toe wat droogjes. Wat eventueel te wijten kan zijn aan de gebruikte opnameapparatuur in de studio in Bearsville, New York. De fan of verzamelaar zal met deze heruitgave wellicht een leuke sacd in huis halen, maar ik verwacht dat de meeste herpersingen in de V.S. over de toonbank zullen gaan.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 43:27 minuten