HI-VISITAudio at Home

Audio at Home en Vonschloo: welkom in de wereld van muzikale wellness en duurzaamheid

Edouard Hendrix | 04 april 2025 | Vonschloo

Op een moment dat we denken alles gezien en gehoord te hebben, ontdekken we Audio at Home en Vonschloo. Twee partijen die er een bijzondere visie op na houden maar die het blijkbaar goed met elkaar kunnen vinden.    

Audio at Home

Audio at Home is een jonge hifizaak te Leuven (Wilsele-Putkapel, meer bepaald). Zoals het vaak gaat, is Audio at Home het resultaat van een uit de hand gelopen hobby en passie voor techniek en muziek. Tom Dirks bouwde luidsprekers en modificeerde versterkers nog voor hij zijn studies aanving. Een ingenieurs-opleiding in elektronica was dan ook voor de hand liggend en leidde tot een job als ontwerper van micro-elektronica.

Toen Tom en zijn echtgenote Jolien in het Leuvense een opportuniteit zagen, vonden ze het de hoogste tijd om zelf een audiowinkel te starten. Niet zomaar dertien in een dozijn maar juist een zaak waar ze er een eigen visie op nahouden.

Muzikale wellness

“Wij zien audio als een bron van ontspanning”, zegt Tom Dirks, “bij wijze van spreken als een alternatief voor een verkwikkende sauna of jacuzzi. Vandaar dat we het graag over muzikale wellness hebben”, zegt hij lachend. “En omdat we hifi voor in de huiskamer verkopen, was de naam van de zaak voor de hand liggend: Audio at Home.”

“Onze slogan is ‘geniet intenser van muziek’ omdat we ervan overtuigd zijn dat je door het maken van de juiste combinaties intenser kunt genieten van muziek”, zegt Tom. “Wij pretenderen niet het meest aantal merken in huis te hebben, maar wel merken die onderling goed combineerbaar zijn binnen een bepaald prijsniveau." Met merken zoals Scansonic HD, HiFi Rose, Dynaudio, Marantz, Michi, Rotel en Vonschloo moet dat beslist lukken.

Vier belevingsniveaus: Plezier, Beleving, Passie en Purist

“Wij hebben vier belevingsniveaus gedefinieerd: Plezier, Beleving, Passie en Purist” gaat Tom verder. “Aan de hand van die belevingsniveaus stellen we sets samen die qua prijs-kwaliteitverhouding perfect bij elkaar passen. Met de bedoeling om aan te tonen dat elke duizend euro die een klant investeert ook effectief resulteert in een betere geluidskwaliteit. Uiteraard bepalen de klanten zelf hoe ver ze hierin willen gaan."

“Plezier is voor mij bijvoorbeeld een beter geluid bij een flatscreen-tv met een actieve speaker en streaming via bluetooth. Beleving is een niveau hoger waardoor je bijvoorbeeld de sfeer van een live performance wil ervaren, met alles erop en eraan. Passie is een niveau waarbij je alle details van elk muziekinstrument en elke stem wil ervaren. Purist is het allerhoogste niveau waarbij je de muziek als het ware driedimensionaal kunt beleven. Zodat je bijvoorbeeld de plaatsen van de muzikanten en instrumenten op een podium kunt onderscheiden, of ook de ruimte zich onthult waar een vleugelpiano opgenomen is”, legt Tom uit. “Daarom is het belangrijk dat we goed naar de klant luisteren om uit te vissen op welk niveau hij zijn muziek wil beleven."

"Als de klant dat wil, kan hij zijn favoriete set ook thuis beluisteren om zeker te zijn van een goede match. Premium advies en service aan huis zijn dus ook een belangrijk gegeven. Uiteraard vragen we hiervoor een kleine vergoeding die we niet aanrekenen als we tot een verkoop komen."

Vonschloo: ‘Where Sound meets Design’

Een merk dat beslist thuishoort op het purist-niveau is het Zwitserse Vonschloo. “We hebben Vonschloo ontdekt op het Dutch Audio Event in Veldhoven”, zegt Tom. “Vonschloo bouwt luidsprekers die je niet zomaar kunt vergelijken met anderen. Hun technologische aanpak is specifiek en innovatief. We waren danig onder de indruk en raakten al gauw aan de praat met Arjan en Remco. Zo is de bal aan het rollen gegaan. We zijn op korte tijd grote fan geworden. Vonschloo past perfect in ons concept.”

Arjan Mulder en Remco Zengerink zijn voor de gelegenheid afgezakt naar Leuven. Zij houden zich respectievelijk bezig met marketing en sales voor de Benelux. Ook productspecialist Henk van der Hulst is van de partij. Zij hebben samen met Tom voor ons een set Vonschloo Speakers L10 en een Vonschloo SmartAmp versterker opgesteld.   

“In 2022 hebben we Vonschloo tijdens het Dutch Audio Event geïntroduceerd. We ontvingen zo veel positieve reacties dat we besloten om het merk in de markt te zetten in de Benelux”, zegt Arjan Mulder. Ook in 2024 waren ze weer met veel plezier op DAE in Veldhoven te vinden.

Vezelcement

Vonschloo is een puur Zwitsers merk. Alle componenten worden ontworpen en gebouwd in eigen land. De met de hand gemaakte behuizing van de L10 speaker is opgetrokken uit vezelcement dat geproduceerd wordt door SwissPearl. De verschillende bestanddelen (cement, water, vulstoffen en lucht) worden onder hoge druk samengeperst tot een zeer rigide behuizing die echter voldoende ruimte laat om mee te leven met de muziek. Net zoals dat met muziekinstrumenten het geval is. Het gesloten kastontwerp van de L10, Acoustic Suspension genoemd, maakt het mogelijk om de speaker vrij dicht tegen de muren te plaatsen (minimaal 30 cm).

“De behuizing die een natuurlijke uitstraling heeft is goed bewerkbaar en flexibel inzake vormgeving. En omdat het allemaal handwerk is, is geen enkele Vonschloo identiek”, voegt Henk eraan toe. Henk kwam ongeveer twee jaar geleden bij Vonschloo terecht als specialist akoestiek. “Ik ben de uitdaging aangegaan om te stoeien met de akoestische eigenschappen van de L10 die van nature al goed omgaat met de harde akoestiek van hedendaagse luisterruimtes", zegt hij. "Op dat vlak verschilt een Vonschloo fundamenteel van elk gangbaar luidsprekersysteem."

LMT-transducer

Dat fundamentele verschil dat de L10 maakt, blijkt onder andere uit het feit dat deze volledig passieve vloerstaande speaker zonder enig filter werkt. “Dat is mogelijk omdat de L10 een passieve basspeaker en een Linear Motion Transformer (LMT-transducer) combineert die op korte afstand van elkaar in dezelfde behuizing ondergebracht zijn. Een beetje zoals een d’appolito-opstelling. Hierdoor vervallen de overnamefouten tussen de hoge en de middentonen vanwege de hoge lineariteit en wordt een scheidingsfilter overbodig”, legt Henk uit.

De basspeaker heeft een elliptische conus. “Hierdoor wordt de conus een stuk stijver waardoor hij niet begint te fladderen als hij onder hoge druk komt. Precies daarom kan hij een enorme geluidsdruk aan. De tweede driver van de L10 die een stuk lager in de behuizing gemonteerd is, ondersteunt de lage tonen van basspeaker als het echt diep moet gaan. Op de achterkant van de L10 zit een diffusie-luidspreker. Die zorgt ervoor dat reflecties aan de achterkant netjes worden toegevoegd aan het geluid van de voorkant. Eigenlijk is de L10 een kleine breedbandluidspreker.”

Sweetspot

Die ruimtelijke indruk maakt dat de L10 eigenlijk geen sweetspot heeft. “Waar in de kamer je ook staat, je zult overal hetzelfde geluid ervaren”, aldus Remco. “Dat komt omdat de bundeling van het geluidssignaal veel groter is zodat het zonder sweetspot de ruimte op een prettige, weldadige manier vult met muziek."

En dan is er nog de Vonschloo SmartAmp, de voorlopig enige versterker in het assortiment die tot stand kwam in samenwerking met Rowen Zwitserland. “De eenvoud van de speakers is doorgetrokken in de versterker”, zegt Henk. “Ook hier wordt vezelcement gebruikt voor de afdekplaat van de versterker.” Het ontwerp is gereduceerd tot het minimale. Het gaat vooral om zijn functionaliteit. Kenmerkend voor deze versterker is het Single Ended Class A ingangscircuit waarin geen condensatoren in de signaalweg gebruikt worden. Het eindversterkergedeelte is kasse AB. De SmartAmp levert 2 x 50 Watt RMS bij 8 Ohm en 2 x 400 Watt bij 0,5 Ohm.

“Een versterker zien wij als het hart van een set”, zegt Remco. “De randapparatuur die je er op aansluit is een wisselende factor. Een goede versterker moet dus jarenlang alle mogelijke randapparatuur aankunnen. Een Vonschloo SmartAmp moet er dus staan, 30 à 40 jaar lang. Dat kan omdat hij dankzij zijn eenvoudig ontwerp minder lijdt onder verouderingsverschijnselen. Zelfs het LED Dot-Matrix display heeft een veel langere levensduur dan traditionele TFT en OLED-displays. Het aantal slijtageonderdelen is dus erg beperkt waardoor de duurzaamheid heel groot is. Eenmaal kopen, vreselijk lang genieten."

Over kopen gesproken, in het assortiment van Vonschloo vinden we naast de Vonschloo SmartAmp en de Speaker L10 ook nog een L8 vloerstaande speaker. De kleine L2 speaker is beschikbaar in twee versies: vloerstaand of voor de boekenplank.

Luisteren

Na deze uitgebreide voorstelling is het tijd voor een korte luistertest. Onze eerste indrukken zijn bijzonder positief. De Vonschloo’s trekken ons onmiddellijk mee in hun verhaal. De LMT-transducer zorgt voor een bijzonder gedetailleerde weergave. Snel en correct, zonder enig spoor van overdreven scherpte. Ook de driver met zijn elliptische conus laat geen enkele steek vallen. Als er wat meer laag nodig is, gooit de tweede driver zich gezwind in de strijd waardoor een ongelofelijk laag door de ruimte rolt. Kelderdiep maar uiterst gecontroleerd.

Het ontbreken van een sweetspot wordt duidelijk als we kriskras door de ruimte lopen. Het lijkt alsof het klankbeeld ons overal volgt. Hoe langer we luisteren, hoe meer zin we krijgen om te blijven luisteren.

Tot slot

We krijgen het gevoel dat deze combinatie ons warmpjes inpakt. Niet alleen omwille van de zeer goede geluidskwaliteit maar ook vanwege de unieke vormgeving, de eenvoud van het ontwerp en de duurzaamheid van de materialen. Dat hebben de heren van Vonschloo gemerkt. “Bij Vonschloo hoor je de muziek, bij andere merken hoor je de luidspreker”, zegt Remco met een brede glimlach. Wie zijn wij om hem tegen te spreken?

En Tom? Die geniet met ons mee en voelt zich gesterkt dat hij met Vonschloo de juiste partner in huis gehaald heeft. Een partner die volledig past is in het concept dat hij met Audio at Home voor ogen heeft.  Wij houden ons in ieder geval warm aanbevolen voor een uitgebreide review.

MERK





EDITORS' CHOICE