Santa Barbara, California. Woonplaats van beroemdheden. Eddie Vedder, Rob Lowe, Jack Johnson, Kirk Douglas en John Cleese mogen zich inwoners van het slechts 90.000 zielen tellende stadje noemen.Â
Santa Barbara vormde zelfs het decor voor een populaire soapserie. Palmbomen, leuke restaurantjes en café`s bepalen het stadsbeeld. Geen stadje waar je een technologisch vooruitstrevend bedrijf als Sonos zou verwachten.
De avond voor mijn bezoek aan het Sonos hoofdkantoor arriveer ik in het prachtige havenstadje. Vis eten in de haven, slenteren door de met leuke winkeltjes gevulde straten, een biertje pakken bij een tot cafe omgebouwde brouwerij. Santa Barbara oogt als een prettige omgeving om in te werken.
De volgende ochtend meld ik me al vroeg bij Sonos. Het lage hoofdgebouw heeft duidelijk Spaanse invloeden, en de veranda is geplaveid met kenmerkende rode gebakken tegels. Rondom het gebouw palmbomen en gras, waar mensen onder het genot van het milde januarizonnetje aan picknicktafels zitten te werken. De omgeving ademt creativiteit.
Terwijl ik bij de receptie wacht op de komst van Sonos` Senior PR Manager Eric Nielsen, neem ik de omgeving in me op. Aan een muur hangt een whiteboard met daarop de gedrukte woorden `SONOS IS`, aangevuld met geschreven reacties als `Rockin`, `Music Freedom`, `Awesome` en `A Revolution` van medewerkers en bezoekers. Achter de balie zitten twee vriendelijke dames, en aan de andere kant van een laag muurtje hoor ik, in wat later de klantenservice blijkt te zijn, medewerkers volop bellen.
Eric is vandaag mijn gastheer, en hij neemt me als eerste mee naar Mieko Kusano, Senior Director Design bij Sonos en een van de eerste Sonos medewerkers. Mieko komt oorspronkelijk uit Nederland en heeft in het verleden onder andere bij Philips gewerkt. Volgens haar werkt Sonos anders dan de meeste elektronicafabrikanten, nemen ze meer tijd en ruimte om een idee tot wasdom te laten komen. "Natuurlijk hebben we in het begin een moeilijke periode doorgemaakt," vertelt Mieko, "we introduceerden een product waar nog geen markt voor was. Dat vergt geduld en doorzettingsvermogen van een bedrijf. Nu de markt er wel klaar voor is hebben we een fikse voorsprong op weten te bouwen."
"We doen dingen ook anders dan traditionele elektronicafabrikanten. In een markt die door `hardware` gedreven werd en wordt, focussen wij ons op de optimale integratie van hardware en software. Als je die integratie namelijk niet vanaf het begin meeneemt in de ontwikkeling, wordt het in een later stadium extreem lastig om een optimale gebruikerservaring te creëren. Vanaf het prille begin hebben we geprobeerd onze producten ‘holistisch’ te ontwerpen: hardware, software en het design worden tegelijkertijd ontworpen. Daarbij richten we ons puur op audio-streaming. Videostreaming staat bij ons nog helemaal niet op de verlanglijst. We are focussing on wireless audio solutions for the home."