NIEUWSB&W

Yahoo in offline handel

Arold Roestenburg | 15 september 2004 | B&W

Yahoo koopt voor 160 miljoen dollar downloadsite Musicmatch, en verbindt het Yahoo-merk aan handel in elektronica. Met de overname schuift Yahoo in een directe concurrentiepositie met Apples iTunes, RealNetworks` en Microsofts muziekwinkels op internet. Yahoo probeert zich ook buiten de webwereld te tillen. Volgens inmiddels bevestigde geruchten gaat Yahoo zijn merknaam in licentie verkopen aan elektronciafabrikanten.

YahooGisteren maakte Yahoo bekend muziekdownloadwinkel MusicMatch over te nemen, een dienst die voornamelijk in de Verenigde Staten wordt gebruikt. Met de overname schuift Yahoo in een directe concurrentiepositie met Apples iTunes, RealNetworks` en Microsofts muziekwinkels op internet. Yahoo koopt een bedrijf dat een muziekspeler publiceert met een assortiment van 700.000 legaal downloadbare liedjes. Er zijn 55 miljoen geregistreerde gebruikers, zegt Musicmatch, maar het aantal actieve gebruikers is niet bekendgemaakt.

MusicMatch moet een aanvulling worden voor Yahoo`s streamingdienst Launch, een online jukebox. De mogelijkheid tot downloaden ontbreekt bij Launch, gebruikers kunnen er alleen audio- en videoclips gebruiken. Yahoo claimt dat vijftig procent van de internetters die streaming muziek luisteren dat bij Launch doen.

Directievoorzitter Terry Semel vormt Yahoo om in een winstgevend mediabedrijf dat als reclameplatform dient voor muziek- en filmuitgevers. Producenten van speelfilms en ook nieuwe televisieseries kunnen hosten en promoten via Yahoo`s portaal.

Launch, en binnenkort ook Musicmatch, fungeert regelmatig als webstek waar muziekmakers hun werk het eerst onder de aandacht brengen en later pas offline.

Yahoo offline

Maar Semel probeert het merk van zijn bedrijf ook buiten de webwereld te tillen. Volgens inmiddels bevestigde geruchten gaat Yahoo zijn merknaam in licentie verkopen aan elektronciafabrikanten.

Als eerste komt er een mini-DVD-speler op de markt onder het Yahoo-merk. Ook zouden twee LCD-televisies en een `huiskamervermaakcentrum` in de maak zijn onder de Yahoo-vlag. Een elektronicafabrikant, Diamond Electronics, maakt en verspreidt de DVD-speler en hoopt consumenten tot aankoop te verleiden door het Yahoo-merk op de spullen te plakken. De bedrijven delen de inkomsten. 

MERK

EDITORS' CHOICE